Van Rendsburg naar Kiel en verder

Dinsdag 15 juni ’21; Wismar – Kühlungsborn

Om 11:30 vertrokken we uit Wismar. Bezeild meenden we, maar hoe verder we afvielen, hoe meer de wind ruimde naar het oosten en die kant moesten we nu net op…. Prachtig weer, maar weinig wind. Dus er maar weer wat diesel tegenaan gegooid.

Intussen moeten we ook maar weer eens tanken. De laatste keer was in Stavoren. Tanken in Duitsland lukt ons niet erg. In Heiligenhaven met z’n jachthaven van 1.000 schepen: maandag én dinsdag is het tankstation gesloten. Maar vandaag speciaal naar Kühlungsborn. Daar is n.l. een tankstation in de jachthaven. Toen we daar aankwamen: alléén geopend tussen 09:00 uur en 11:00 uur.

We voeren langs de voormalige DDR-kust. Doet ons denken aan de Deense kusten, maar ook aan de kusten van de Baltische Staten. Een groen golvend landschap met huisjes met rode daken. Overal zandstranden met hoge duinen, die afgekalfd zijn door de zee.

De jachthaven van Kühlungsborn is nu 20 jaar oud. Heel ruim opgezet. Drijvende vingersteigers voor twee jachten. Met een dik motorjacht erin kan er nog prima een 4 meter breed jachtje naast. We konden betalen via internet: dockspot.com. Handig, maar je betaalt dan wél € 6 meer dan eenvoudig pinnen in het havenkantoor.

Kühlungsborn is al een oud kuur- en wellness oord. Ook hier op het strand staan nog honderden rieten dubbele strandstoelen. Bij ons in Nederland op het strand alleen nog op oude foto’s van 70 jaar geleden. Met een beetje fantasie herken je hier nog de trieste Oostblok flats, die nu prachtig gerenoveerd zijn.

We blijven hier een dagje om boodschappen te doen en we hadden internet nodig…… Plus er werd weinig wind voorspeld, maar die voorspelling kwam niet uit. ’s Middags ruim 20 knopen.

Maandag 14 juni ’21; Heiligenhafen – Wismar

Om 09:00 uur gooien we de trossen los. Om het natuurgebied heen motorsailen we naar de brug naar het eiland Fehmarn. Doorvaarthoogte 23m. Dat is genoeg voor ons. Zeilen en af en toe motorsailen. Wismar is best een grote stad met bijna 50.000 inwoners.

Drie havenbekkens: Westhafen, Alterhafen en de Wasserwanderrastplatz. Eerst maar eens even de Alterhafen bekijken. Daar voeren we naar binnen. Oude zeilende vaartuigen liggen daar. Vele terrasjes, maar er moet nog wel het e.e.a. gebeuren. Voor een ligplaats terug naar de Westhafen. Een groot cruiseschip ligt aan de ingang van de haven. Daarachter aan BB de verenigingshaven en aan SB achterin prachtige drijvende steigers voor passanten? Ruimte genoeg, dus wij daar aanleggen.

De stad Wismar is de eerste voormalige DDR stad die we nu bezoeken. Historische gebouwen. Drie grote bakstenen Gotische kerken. De Mariakirche vinden we het meest interessant. De oorsprong uit de dertiende eeuw. In de 2de Wereldoorlog werd Wismar zwaar gebombardeerd, ook al omdat de Dornier vliegtuigfabriek daar stond. In 1945 troffen Brits-Canadese troepen en de Russen elkaar hier.  De stad was zwaar beschadigd, evenals de Mariakirche. In 1960 werden de resten van de kerk opgeblazen, alleen de toren bleef gespaard. Een te belangrijk scheepvaartbaken.

In de DDR-periode had het herstel van de stad geen hoge prioriteit. Wél de industrie. De bestaande werf werd de grootste Russische reparatiewerf van de Oostzee. De enorme loods is nu een scheepvaartbaken!

Heel veel dagjesmensen bezoeken Wismar. Het lukte ons gelukkig een tafeltje in een restaurant buiten te bemachtigen om heerlijk vis te eten.

Een havenmeester zou langskomen tussen 9:00 en 10:00 uur. Toen waren we aan boord. Joke haalde voor ons vertrek de stroomkabel binnen. Er zat een briefje op de stroompaal voor ons, dat we konden betalen in een havenkantoor enige km’s verderop. Gelukkig met ook een mailadres, dus Joke mailde: stuur maar een rekening met jullie IBAN nr. Nog niets gehoord.

Vrijdag 11 juni ’21; Kiel – Heiligenhafen

Om 9:15 uur vertrokken we uit Kiel. Weinig wind voorspeld. René Vleut appte ons nog: let op het schietgebied op jullie route. Staat ook in zijn Vaarwijzer, maar toch heel attent. Toen we in de buurt van het schietgebied kwamen, kreeg de dame via de marifoon van de Kustwacht een schorre keel van al die plezierjachtjes wegjagen uit het schietgebied. Ik zou zeggen: een mooier beweegbaar doel kun je je als marineschip toch niet wensen……?

De Kielervorde halve wind uit met de gennaker omhoog. Rob helemaal in zijn nopjes, maar 2 uur later draaide de wind en er bleven nog maar 3 knopen wind over, dus dieselen.

In Heiligenhafen een gigantische jachthaven met 1.000 ligplaatsen en 5 sterren! €20 voor een nachtje slapen, dus dat valt erg mee. Op Vlieland mag je voor dat geld maar een halve nacht slapen…. Gezellige boulevard met vakantiehuisjes tegen de jachthaven aan en een mooi natuurgebied Graswarder, waar we gewandeld hebben. Het stadje een drukte van belang. Mooie vakwerk huisjes en in het midden de mooie Stadtkirche met een oorsprong uit 1250. Graag hadden we de kerk van binnen gezien, maar helaas gesloten.

Hier 2 dagen gebleven. Windkracht 6 lieten we maar even aan ons voorbij gaan. Ondanks zoveel wind, hier een strak blauwe lucht en tussen de middag sushi als lunch.

Woensdag 9 juni ’21; Rendsburg – Kiel

Uitgerust in Rendsburg. Blijft een mooie tussenstop. We varen langs twee grote scheepswerven, waar nu megajachten worden gebouwd. In Rendsburg de Nobiskrug werf en aan de overkant de nog grotere werf van Lürssen met grote overdekte droogdokken, waar jachten tot 100 m kunnen worden gebouwd.

Het Nord-Oostzeekanaal of Kielerkanaal is bijna 100 km lang. In 1895 werd de eerste versie in gebruik genomen. Nu behoort het tot de drukst bevaren kanalen in de wereld. Het is ook nog een toeristische attractie met een 100 km lang fietspad langs het kanaal en bijzondere bruggen. Bij Rendsburg loopt er een 68m hoge spoorbrug uit 1913 over het kanaal, met daaronder een zweefbrug. Een soort gondel voor voetgangers en fietsers. Maar in 2016 voer er een vrachtschip tegenaan en die beschadigde de zweefbrug onherstelbaar.

Aan de Oostzee zijde van het kanaal zijn de sluizen van Holtenau. Heeft ook qua wachttijden en bedrijfszekerheid geen goede naam, maar ook hier werden we keurig te woord gestaan via de marifoon. Kwartiertje wachten en met 3 jachten lagen we 20 minuten later in de Oostzee. Stuurboord uit naar Kiel.

Die stad wilden we ook weleens bekijken. We meerden af in de jachthaven Blücherbrücke aan SB aan de zeer gezellige boulevard van Kiel. Een groot Cruiseschip lag aan de kade en diverse ferry’s kwamen aan en vertrokken weer. Het lijkt weer zoals vóór de Coronatijd!

Tegenover ons een hippe beachclub. Daar ’s middags maar even wat gaan drinken met uitzicht op de bluePassion. Het terras is – heel romantisch – een zandbak met van die lage houten strandstoelen en alles in de volle zon! Neen, daar zijn we tegenwoordig te  stram en niet meer hip genoeg voor. Dus na één drankje hadden we het gezien en gingen terug naar ons eigen terras op de bluePassion.

Door Kiel gewandeld, maar we waren niet onder de indruk van deze stad. Veel nieuwbouw uit de naoorlogse jaren.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *