Vertrek uit Ballen langzaam aan richting Kielerkanaal en Rendsburg

Maandag 16 augustus ’21; Strande – Rendsburg

 Een heel ander weerpatroon diende zich aan. Storm en regen op komst. En zo vlak voor het Kielerkanaal zijn ‘de Nederlanders’ met hun schepen maar met één ding bezig: Wanneer komt dat beroemde weergaatje, zodat we naar Nederland kunnen zeilen. Of wordt het eindeloos wachten in Cuxhaven, op dat beroemde weergaatje. Wanneer krijgen we het groene licht van René Vleut uit L’stad? Dat we mogen…..

Maar Cux is nog 70 mijl is 125 km…….

Wij gaan met de ‘Swing’ naar Rendsburg op 1/3 van het Kielerkanaal. Een leuke jachthaven, goed restaurant en beschut. Daar wachten we op het weergaatje en varen dan naar Cuxhafen en vanuit daar de Noordzee op. Een policy die meer NL’ers volgen.

’s Morgens met Jan en Marga nog even palaver gehouden op de steiger. De buienradar maakt overuren. We gooien om 08:45 uur los. Regenjack aan en wij onder de bimini. Ons zon- en regenafdak. Op naar de sluizen van Brunsbüttel.

Deze sluizen hebben bij de NL-zeilers niet zo’n goede naam. Weinig info krijg je, wanneer de sluizen draaien?…… eindeloos wachten. We zullen zien.

De regen viel uiteindelijk mee.

We moesten wel even wachten op een roestig Russisch schip. Intussen cirkelden er zo’n 50 plezierjachten voor de sluis. Meesten Nederlanders en een paar Duitsers. Toen nog een containerschip vanuit de andere kant. Maar na 1 uur en 3 kwartier mochten de plezierboten naar binnen varen. Dus alle 50 jachten vol gas de sluis in, alsof er maar een paar in deze sluis passen. Deze sluis is ruim 300m lang en 42m breed.

Marga had al gebeld met de verenigingshaven in Rendsburg voor 2 ligplaatsen. Door vriendelijke mensen werden we opgewacht en beiden kregen een prima plaats.

Zondag 15 augustus ’21; Maasholm – Strande

 Uit Maasholm vertrokken we om 09:00 uur. De wind? Goed!; 13 knopen, ZW, bezeild en fantastisch weer! Je vaart daar in de Kielervorde. Een groot vaarwater en aan het einde ligt de havenstad Kiel. Vooral op zo’n prachtige dag als vandaag en stralend weer plus een leuk windje…… dan is de Kielervorde wit van de zeiltjes. Groepen Optimistjes en de diverse Olympische klassen waren aan het trainen. We kozen voor  de jachthaven van Strande, naast de Olympische haven van Schilksee. Deze laatste haven heet in de volksmond de Olympische haven van Kiel.

Een prachtige zeiltocht. 2 Rifjes in het grootzeil en de genua vol, of de genua een stukje ingerold. Wind ZW; 15 knopen. Onder de hoger wal…… dan lukt het allemaal wel.

Na ook de laatste tijd zoveel op de motor gevaren: nu maar meteen tanken. 50 Liter diesel ging er in de tank. € 1,70 / liter. Dat is een stevige prijs in Duitsland voor Diesel, maar alles wat met watersport te maken heeft………….

Strande moet het hebben van de toeristen. Badestrand, Ostseebad, Strandhotel, enz. Op het strand heel veel rieten strandstoelen, die vroeger bij ons ook heel veel stonden, maar bij ons nu bijna uitgestorven.

’s Avonds trok er bij ons onweer voorbij. Bij Kiel lazen we over een stevige waterhoos. Er is ander weer op komst!

 

Vrijdag 13 augustus ’21; Marstral – Maasholm

 Vrijdag de 13de! Dus vandaag goed opletten……

Naar Maasholm is zo’n 20 mijl, maar onze standaard wind woei er: weinig! ‘s Middags nog een beetje motorsailen. Halverwege de Duitse gastenvlag omhoog.

Op advies van Cees bezochten we Maasholm aan de monding van de Schlei. Een waterloop die zo’n 42 km landinwaarts loopt naar Schleswich. Achteraf gezien hadden we de Schlei op moeten varen. Is een mooie omgeving en volgens mij bevaarbaar voor ons tot Schleswich. Gemiddeld 1,3 km breed en 3m diep.

Maasholm is een klein vissersplaatsje met nu zo’n kleine duizend inwoners. Er is een goed restaurant ‘Störtebeker’. Daar prima en gezellig gegeten met Jan en Marga. Verder een redelijke bakker en een heel klein supermarktje. De camping was vol en vooral toeristen bevolkten het dorpje. Dat is het zo ongeveer. Oh ja, we lagen in een heel grote jachthaven. We bleven hier 2 dagen.

Dit is weer Duitsland, dus andere Coronaregels dan in Scandinavië. Hier weer volop mondkapjes dragen, bij de havenmeester, toiletgebouwen en de winkels. Waren we niet meer gewend.

 

Donderdag  12 augustus ’21; Lundeborg – Marstral

 Het kleine oude haventje van Lundeborg konden we om 08:30 maar net uit. Behoorlijk volgebouwd. Vandaag maar 20 mijl voor de boeg. We begonnen met 9 knopen wind Z, dus stoer proberen we te kruisen. Lange slag naar de overkant, maar helaas daar maar 7 knopen en hij ruimde ook nog. Dus op het ‘oliezeil’ maar verder.

Op naar de ‘Langelandsbrug’. Een brug waar we ook makkelijk onderdoor kunnen. Het water stroomde behoorlijk onder de brug. En ook nog tegen! Zoals René Vleut het in zijn ‘Vaarwijzer’ verwoordt: “Wind tegen, dan ook stroom tegen”. En omgekeerd ook.

Na de brug naar stuurboord. Toen de genua bij. Grootzeil ook? Neen teveel moeite.

De jachthaven van Marstral heeft veel ligplaatsen. Voldoende vrij. Daarna nog door het dorpje/stadje gewandeld. Oud vissersdorpje met nu zo’n 3.500 inwoners. Leuk oud Deens dorpje, vol met vele houten huisjes, geraniums en stokrozen tegen de huizen aan.

Woensdag 11 augustus ’21; Ballen – Lundeborg

 Vanaf het eiland Samso is het vandaag door de Grote Belt en onder de Grote Beltbrug door naar het zuiden. We hoopten vandaag een westen wind te krijgen, maar bij het vertrek uit Ballen werd het 5 knopen WZW, dus grootzeil + motor aan om toch maar zo’n 6 knopen snelheid te houden. Maar ook nu weer zon!

Om 11:00 een donkere wolk en zelfs een beetje regen. Dat is lang geleden……..

De Grote Beltbrug is een indrukwekkende hangbrug van 18 km lang. De twee pylonen zijn 254m hoog en de kabels zorgen ervoor, dat de brug een vrije grootste overspanning kan hebben van 1,6 km. In juli 1998 werd de brug opengesteld voor het verkeer.

Er zijn 2 vaarroutes onder deze brug door, de westelijke aanbrug met een doorvaarthoogte van 18 meter en onder de grote hangbrug door met 65m. Het topje van onze mast met windmeter en antennes is 17m + een beetje. De westelijke doorvaart geeft wel een kortere doorvaart naar Lundeborg, maar we kiezen toch maar voor de veilige riante 65m doorvaarthoogte.

En om onder de hangbrug door te varen, moeten we wat afvallen en dan kan de gennaker omhoog. Dan is de beslissing voor Rob vrij makkelijk, dus de gennaker erbij gezet. Met bijna 6 knopen snelheid naar de brug toe. Het blijft indrukwekkend om onder zo’n grote en hoge brug door te varen.

Na de brug loeven we op en de wind krimpt, dus dat is maar net te bezeilen. Met 10 knopen wordt het een mooi zeiltochtje naar Lundeborg. De wind ruimt weer wat en dan hebben we het gehad. Zeilen naar beneden en we tuffen het laatste stukje naar de haven.

In 2012 waren we hier ook. Toen eind augustus. Het restaurant waar we toen aten aan de haven was toen bijna leeg en volgende week gaan we sluiten, dan is het seizoen voorbij. Nu ½ augustus, dan kan het toch niet vol zijn? Misvatting. De cirkelvormige haven was helemaal vol. De kleine vierkante havenkom voor het museum…. Daar konden we nog net langszij.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.