Na een korte mooie break in Nederland weer verder

Donderdag 14 juli ’22 Klintholm – Stralsund

’s Nachts trok de wind aardig aan in de haven van Klintholm. Wegvaren vanaf hogerwal: eitje! Joke heeft al 2 rifjes in het grootzeil getrokken. Voor en achter los en we drijven probleemloos de vrije haven in. Buiten: Koers is 137 graden  en de wind WNW; 25 knopen.

De golven bouwen zich aardig op. Grootzeil omhoog met 2x rif en een puntje genua. Later kakt de wind eruit naar 19 knopen…. Dan genua vol. Maar een donkere wolk over ons heen…. En weer 27 knopen wind.

We houden het droog. Af en toe stevige schuivers. Golfhoogte schat ik op 1 m. Vlak onder het eiland Rügen moeten we door, een smalle betonde geul de ‘Strelasund’. Hier varen we dwars op de golven door een de smalle geul en buiten de vaargeul staat 0,5 m water….. De tonnen liggen op 0,8 mijl uit elkaar. Gelukkig goed zicht.

We kwamen door de verschillende geulen veilig in de stadshaven van Stralsund aan. Tien jaar geleden lagen we hier ook, na onze trip naar St Petersburg.

We parkeerden de bP nu in een onduidelijk gaatje, naast een forse motorboot achter de kade. Als er golven komen, liggen we goed.

Stralsund een prachtige oude, gerestaureerde stad. Het front wordt gedomineerd door het prachtige witte ‘Ozeaneum’, een prachtig modern museum wat we al bezochten. Maar het havenfront is nog niet klaar. Nog meer ‘oude’ gebouwen worden daar neergezet.

Ook het voormalige opleidingsschip van de Duitse marine, de ‘Gorch Fock’. Ligt daar. Dit schip: in 1945 – toen de Russen kwamen, door de Duitsers bij Rügen tot zinken gebracht. Door de Russen geborgen in 1947 en heeft jaren in de Zwarte Zee gediend en nu hier weer terug.

We bezoeken de Nicolaikerk en slechts een paar van de vele terrasjes. Dwalen door Stralsund is leuk! Vandaag afgesloten door het eten van gerookte vis aan de haven.

Afgelopen weken waren we in Denemarken. Daar met z’n 2’n uit eten kost gemiddeld € 120. Gisteravond in Stralsund bij ‘Gastmahl am Sund’ waren we samen € 54 kwijt…….

Woensdag 13 juli ’22 Rodvig – Klintholm

De havens zijn druk, tot vol. Dus vertrekken we maar vroeg. Om 07:20 gaan de trossen los. Mooi weer. Wind west, bakstag met zo’n 15 knopen. Dat loopt wel.

Prachtig langs de witte hoge rotsen van het eiland MØn. We hadden begrepen, dat er gisteren om 17:00 nog plaats genoeg was in de haven van Klintholm, maar om 12:00 uur als we aankomen is toch al behoorlijk vol.

Achterin de haven meren we af naast een heel vriendelijke en behulpzame Duitser. Vindt alles goed. Wij zijn wel een stuk groter dan jullie…… kein Problem!…..

De ‘Welvaeren’ komt ook de haven van Klintholm in. Gisteren bij hen geborreld, dus hoogste tijd om weer even bij te praten. Wij roepen: “Om 17:00 uur gaat de bar ‘bluePassion’ open!”.

Tegen de haven van Klintholm aan ligt een vakantiedorpje, met diverse restaurants. We hebben het plan, om daar ergens te gaan eten. Maar alle restaurants dicht, of sluiten om 17:00 uur. En dat in het hoogseizoen? Oké, dan klussen we aan boord wel wat te eten in elkaar.

Met Astrid en Marcel was het alweer gezellig bijpraten, sinds de laatste keer: gisteren! Er zijn van die mensen, waar we meteen een klik mee hebben.

’s Avonds komt er nog een dikke Bav tegen ons aanliggen. Hoger wal met veel wind. Gaf ons de voorlandvast aan. Tja, dan draait de Bav meteen 90 graden……… Dus de achterlijn naar ons schip en dan sjorren. ’s Avonds krijgen we voor alle hulp wel een heerlijke plak chocolade met rozijnen en rum. Mijn favoriet!

De wind volgt de weersvoorspelling goed. De wind trekt ’s nachts al behoorlijk aan. We liggen echter perfect op hogerwal tegen die vriendelijke Duitser aan. Ook de voorspelling voor de komende 14 dagen blijft: hard en west. Oké, weleens een weergaatje, maar daar tussenin veel verwaaid liggen. Zijn we geen liefhebbers van. De westkust van Zweden viel daardoor al af. Als we nu naar het westen willen, is dat eerst een aantal dagen hier wachten in dit saaie vakantiedorp.

Dan maar plan ‘B’: We varen morgen naar het ZO’n naar Stralsund (Duitsland). Prachtige stad en dan rommelen we wel wat in het mooie Boddengewässer en daarna in stapjes via voormalige DDR-kust naar het westen. Strak plan vinden wij…….

Dinsdag 12 juli ’22 Kastrup – Rodvig

Om 09:30 uur varen we de haven uit. Mooie tijd hier gehad.

Nu naar…..? Gisteravond waren we eruit: naar het zuiden en dan onder Seeland door, of nog zuidelijker, en dan naar de Deense oostkust. Vervolgens naar boven langs deze kust naar het Limfjord, of toch maar het Kielerkanaal door? We zien wel.

We varen langs de luchthaven van Kopenhagen en over de Sonttunnel heen, die sinds 2000 Denemarken met Zweden verbindt. Prachtig gezicht op de Sontbrug. We horen later van een NL-camper, dat een retourtje tunnel-brug met hun camper € 160 kost. Voor dat geld vliegen we samen van Kopenhagen – Amsterdam vv.

De wind is NW; een leuk lopend windje, maar wordt minder, dus de motor er maar een beetje bij. Om 15:00 uur zijn we in de haven van Rodvig. Achterin de haven meren we af en worden opgevangen door de crew van de ‘Welvaeren’. Gezellige buren waren dat in Cuxhaven. En meteen een uitnodiging voor een borrel bij hen aan boord.

Met Astrid en Marcel was het weer uiterst gezellig bijpraten…. Zij gaan morgen naar Klintholm, naar het zuiden. Misschien wel een goed plan….

Vrijdag 1 juli ’22 Kastrup – Lelystad vv

1 Juli leggen we ons schip nog eens extra goed vast, want vandaag vliegen we terug naar Nederland. Woensdag 29 juni is onze jongste kleindochter geboren: ‘Bo Janne Marieke’ (3.464 gr) en we noemen haar Bo. Dus oma en opa moeten dit kleinkind wel gaan bewonderen.

Met een klein rugzakje als handbagage lopen we van de jachthaven Kopenhagen in 25 minuten naar de vertrekhal van het vliegveld. Instapkaart op onze telefoon en geen ruimbagage, dus die rij slaan we over. Dan ……. wachten…….., want vliegen is vooral heel lang wachten. Een uurtje of 3 later stappen we in. 1,5 Uur later landen we op Schiphol. Met de trein naar L’stad, waar Meine ons stond op te wachten. Weer thuis!

Natuurlijk meteen de volgende dag naar R’dam om Bo in levende lijve te bewonderen. Wat we al dachten: een prachtig meisje! Ook met moeder Janneke en vader Patrick alles goed.

Joke gaat om de dag naar R’dam om Bo te bewonderen.

Zo’n weekje weer even terug in Nederland is gezellig. 10 Juli weer terug naar Denemarken. Hoe lang zijn de ‘files’ op Schiphol bij het instappen? De boeren waren die dag gelukkig niet op pad. Marianne bracht ons naar Schiphol, want de treinen lopen vandaag niet echt lekker. Het eerste vakantieweekend, dus dan gaat de NS klussen aan het spoor…. Naar Hoofddorp gebracht naar het treinstation en toen met de trein in 5 minuten naar Schiphol. Goede keuze. Met 3 mensen in een treinstel.

De vertrekhal barstens vol, maar daar kunnen we om de mensenmassa heen lopen. Alleen de security controle. 50 Minuten. Die 4 uur voor vertrek op Schiphol zijn, was achteraf gezien overdreven, maar je weet maar nooit.

De ‘bluePassion’ ligt nog prima in de jachthaven. Alles oké aan boord.

Maandag boodschappen doen en plannen maken voor het vervolg van onze reis. Ons plan is naar het noorden te zeilen richting Gotenburg, maar de wind is ook uit het noorden. Dus wat doen we?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.