Van Hiddensee naar Glowe op Rugen en overgestoken naar Bornholm

Woensdag 22 juni ’21; Glowe – Bornholm (Ronne)

Om 08:00 uur vertrokken. Vandaag een dikke 50 mijl te varen naar het Deense eiland Bornholm. We hopen op voldoende wind, want de 8 knopen die voorspeld worden, wil nog weleens behoorlijk naar boven of naar beneden afwijken. Bornholm met een koers NO en de wind W dus prima. Net ter hoogte van kaap Arcona, de noordpunt van eiland Rügen, ontvangen we via de marifoon een bericht over oefeningen van de kustwacht. Met helicopterinzet. Die zien wel al in het gebied, waar we straks doorheen varen. Op de AIS zagen we de twee grote schepen. We moeten minstens 2 mijl uit hun buurt blijven. Maar als die jongens ff gas geven of een haakse bocht maken, dan zijn ze zo bij je. Wij ruim om dit gebied gevaren, geen probleem.

We kruisten het prachtige Russische dwarsgetuigde opleidingsschip de ‘Mir’. Onder zeil. Indrukwekkend gezicht zo’n 110m staal!

Door deze koerswijzigingen varen we recht op een groot windpark aan. In Duitsland mag je hier – volgens ons – niet doorheen varen en is dit nu Zweeds-, Deens- of Duits gebied? We zitten een beetje op een 3 landenpunt. Via SB er maar langs, tussen Windpark en een ondiepte. Daarna konden we weer afvallen en recht naar Bornholm varen.

De wind intussen wat aangetrokken tot 13 knopen. Mooi windje voor de gennaker. Dat leverde een prachtige snelheid op van 9,4 knopen. Voor ons schip vinden wij dit formidabel! Een Bav’je met code zero erop zeilden we keurig voorbij.

Ronne in zicht. Alle info hierover bekeken. We kozen voor de jachthaven Ronne Norrekas. Geen succes. Vol en een rare indeling van de boxen. Ook de palen staan voor ons te dicht bij elkaar; geen 4m. Dan maar naar de Noordelijke of Zuidelijke haven, eigenlijk voor de veerboten en grote scheepvaart. In de Vaarwijzer staat al: minder geschikte aanlegplaatsen. Klopt! De noordelijke havenkom is de veerhaven. Niet toegestaan om daar aan te leggen. Toen maar naar de zuidelijke kom tegen een betonnen kademuur met grote autobanden. ’s Avonds kwam de havenmeester: € 21. Weinig faciliteiten. Kortom deze haven in Ronne maar overslaan is ons advies.

We besloten om de volgende dag door te varen naar de haven van Hasle.

Dinsdag 21 juni ’21; Kloster – Glowe

Vertrek om 09:30 uur. Uitgezwaaid door de Duitse buren van beide kanten. Meteen grootzeil omhoog. Genua maar niet, want de vaargeul is erg smal. Ik schat zo’n 15m. Voor ons breed genoeg, maar als we de ferry tegenkomen… en die kwam er inderdaad aan. Ging goed.

Nu van het eiland Hiddensee naar het volgende eiland: Rügen. Onze keuze viel op Glowe, zo’n 23 mijl. Om kaap Arkona heen. Dat is de Noordpunt van Rügen. Mooie zeiltocht.

De haven van Glowe. We hoopten dat er voldoende plaats zou zijn. Kloster was gewoon vol en het eiland Rügen is ook zeker een toeristisch trekpleister. Wie schetst onze verbazing: Moderne haven en voor de helft leeg. Alles keurig voor elkaar. Drijvende steigers, modern havengebouw met uitkijktoren.

Gewandeld in Glowe en in een typisch Duits dorpsrestaurant heerlijk vis gegeten.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.