Vanuit Cux via Norderney nu weer op Hollandse bodem, Vlieland

Woensdag 3 augustus ’22; Norderney – Vlieland

In de namiddag vertrekken. Dat is compleet nieuw voor ons. Voor ons is het ’s morgens ernstig vroeg vertrekken meer gebruikelijk.

Eten en drinken klaarzetten voor vannacht.  Uhhhh, we zijn eigenlijk nu al klaar voor vertrek. Dan gaan we! Om 14:50 uur de trossen los.

Het Nederlandse jacht ‘Mirus’ ziet deze tijdsplanning ook wel zitten en vertrekt ook.

We moeten een keuze maken of we de kortere doorgang door de ‘Schluchter’ nemen, of door het Dovetief. Deze laatste is zo’n 5 mijl om.

De  ‘Schluchter’ staat bekend als een meer risicovolle route. Vroeger door de mindere diepte, alléén passeren met HW. Nu alleen met N-wind het risico van brekers. 3 Maand geleden werd een Nederlandse motorzeiler hier door een breker overvallen. De man spoelde overboord en de vrouw brak op het schip haar schouder. We spraken hen in Lauwersoog op onze heenweg. Het liep uiteindelijk goed af, maar zoiets willen wij niet!

Joke vraagt nog advies aan de havenmeester in Norderney. Deze meldt ons: de ‘Schluchter’ is geen enkel probleem….

We zien geen brekers in de ‘Schluchter’, dus wij nemen die route. Op de motor. Grootzeil strak omhoog en de motor erbij. Gaat goed. Bij de boei ‘S-6’ hebben we de minste diepte: 4,6m, dus nog 2,6m onder de kiel.

Rustig tochtje de nacht in. Maar een paar zeiljachtjes. Wel heel veel vissersboten. Die varen kris-kras, maar met zo’n 2,6 knopen, dus ook geen probleem. Om 05:00 uur wordt het al wat lichter. Terschelling in zicht. Om de Westergronden heen en zo naar Vlieland.

Joke bellen met de havenmeester van Vlieland. Ja, we komen van zee. Helaas de haven ligt bom vol. Ga maar voor anker. Eerst moet de bruine vloot naar buiten. We komen u wel halen. Om 08:10 gaan we voor anker.

Alexandra en Arnaud liggen al enige tijd met de nieuwe ‘Relex 3.0’  in de haven van Vlie en die komen ons bevoorraden met hun bijboot met croissants en verse jus…. Heerlijk!

Om 11:00 uur zwaait havenmeester: vaar maar naar binnen! Met zo’n 25 jachten naar binnen. De voorhaven ligt nog vol met charters. Slalommen om de boegsprieten van de bruine vloot schepen heen. Lex ligt in het straatje van jachten van 13m. En wij zijn maar 11,5m. “Vooruit dan maar….”, zei de havenmeester… Dus riant aan de eerste steiger…

Het leven op Vlieland: zon! 5 min naar het strand wandelen. Oesters in de Dining voor Joke. ‘s Morgens croissantjes met verse jus en ontbijten in de kuip. Wandelen langs het strand. Op de fiets naar het ‘Posthuis’. Genieten en we rusten uit van onze tocht door Denemarken. Eind van de week maar eens een tochtplanning maken voor de terugreis via Den Oever. Buitenom over de Noordzee en door het ‘Molengat’ strak om Texel heen.

Maandag 1 augustus ’22 Cuxhaven – Norderney

Wij staan om 05:30 op en maken ons vaarklaar. Aankleden, koffie, weerbericht zelfde als gisteravond, snoer in, 2x rifje trekken in het grootzeil. Yesss, we zijn er klaar voor. Komt José aanlopen. We gaan toch maar niet. Waait voor ons te hard. Oké, wij 3 minuten palaveren. Wij gaan wél!

Buiten 20 knopen NW, zoals voorspeld. Stroom van de Elbe mee, die steeds meer wordt. Uiteindelijk op de motor met 10 knopen over de grond tegen de wind en golven in, maar met de stroom mee. Geen pretje, maar goed te doen.

Daarna afvallen en Joke naar voren om de zeilbandjes van het grootzeil af te halen. Joke uiteraard keurig aangelijnd. Onder zeil loopt de bluePassion beter en rustiger en niet meer zo opboksen tegen de golven in. ’s Middags neemt de windsnelheid conform de voorspelling af tot 15 knopen.

Boven Norderney door het ‘Dovetief’ (een gebaggerde toegangsgeul) naar de haven. Helemaal achterin de haven gaan we langszij een vriendelijk Duits stel. Kein Problem…

We waren moe. Vroeg op en vervolgens een stevige tocht. En dat voor twee bejaarden…… Maar blij dat we het gedaan hebben. 69 Mijl dichter bij huis!

Volgens onze bejaarden CAO hebben we na zo’n heftig tochtje een verplichte rustdag. Daarin ons voorbereiden voor de volgende uitdaging: van hieruit naar Vlieland.           Eerst maken we een stevige wandeling over het eiland.

Op de heenreis lagen we met Paul en Nanda ook al een nacht op Norderney. De ‘hoofdstad’ Norderney. Een mooie moderne badplaats met veel Duitse toeristen. Veel gezinnetjes, die hier vakantie vieren. Vanaf een terrasje – in het zonnetje – bekijken we het allemaal en dat is – voor ons – genieten.

Ook onze palaver voor morgen komt aan de orde. Joke nog maar een glaasje witte wijn en ik een pilsje. Kortste klap is naar Lauwersoog. Deden we op de heenweg. 55 Mijl. Maar dan moeten we weer door Friesland motoren naar Harlingen en dan weer naar Vlieland? Nee dat is hem niet.

Direct naar Vlieland. Is bijna 90 mijl gedeeld door de gemiddelde snelheid van 6 knopen is 15 uur varen. Dat is dan: óf vertrekken in het donker, óf aankomen in het donker. Dat vertrekken en aankomen vinden we het meest spannend. Dat traject daar tussenin, om dat in het donker te varen, vinden we niet zo’n uitdaging. Dan weinig scheepvaart en ook  geen windparken. En zoveel mogelijk stroom mee……..

Na een 2de consumptie zijn we eruit. Morgenmiddag om 16:00 uur vertrekken. Dan komen we de volgende morgen vroeg op Vlieland aan. De eerste Vlie-gangers vertrekken dan, dus plaats voor ons. Wat voor ons echter de doorslag gaf: morgenavond oesters voor Joke bij restaurant ‘De Dining’ in de jachthaven van Vlieland!!!!!! Tja wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen………….

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *