Op weg naar het Noorden

Zaterdag 27 juni ; Scheveningen-Den Helder

Om 05:00 uur liep de wekker af en dat in de vakantie……… Vakantie? Oh ja, we hebben altijd vakantie als pensionado’s. Weerberichten, buienradar, onweerberichten, alles geraadpleegd. Onze conclusie: we houden het niet de hele dag droog, maar geen gekke dingen. 10 Knopen ZW is niet verkeerd en nu nog een halve knoop stroom mee, maar dat moet meer worden. Buiten de haven de gennaker omhoog. Na een paar uur werd de wind minder, dus het oliezeil maar weer omhoog. We moeten Shell ook een beetje sponseren….

Bij Zandvoort trok een dikke bui langs ons heen en uit een uitloper kregen we wat regen mee. Zo tuften we naar het noorden. Bij het Marsdiep natuurlijk de veerboten van de TESO, de dr Wagemaker en de Texelstroom, die heen en weer voeren. Even wachten en wij konden de Nieuwe Haven binnenvaren en het grootzeil strijken. Normaal liggen we dan bij de ‘Koninklijke’ Marine Yachtclub, maar nu maar eens naar het oude Marine terrein tegen het centrum aan, jachthaven Willemsoord. Gezien de weersverwachting zouden we hier een paar dagen blijven. Is dat leuk? We zullen zien!

Door de Zeedoksluis naar binnen. Later hoorden we dat het eigenlijk een sluis is met 2 eb en 2 vloeddeuren, dus eigenlijk een keersluis. Maar de deuren zitten zo’n 20 meter van elkaar, dus tot die lengte is het ook een schutsluis. De achterliggende jachthaven is keurig uitgerust met drijvende steigers. We kregen een plekje toegewezen vlak voor de klipper ‘Stad Amsterdam’. Maar dat is wel vol op lagerwal. Dus Joke overleggen met de havenmeester en toen bleek er nog 1 vrije box, dus wij de boot naar de box gevaren, keurig met de kop in de wind.

Vrijdag 26 juni ; Scheveningen

Een dagje uitrusten, boodschappen, schoonmaken, maar vooral uitrusten. Gisteren toch een tocht van 62 zeemijlen, bijna 120 km! Oké, ook soms stiekem met de motor erbij, maar toch.

Het is en blijft nog steeds mooi weer, maar de eerste onweersbuien zijn al voorspeld voor vanavond en vannacht behoort het los te gaan.

Van de havenmeester hoefden we niet te verkassen. Had de ‘eigenaar’ van onze box blijkbaar al een ander plekje gegeven.

In het kader van: ……steun onze horeca……besloten we maar weer eens uit eten te gaan. Bij ons in de jachthaven (2de Haven) zit je prachtig bij Simonis aan het water. Een begrip in Scheveningen. Maar een blik op hun menukaart leerde ons, dat de prijzen van hoofdgerechten beginnen met een 3. Er zijn grenzen…. Toen maar aan de overkant bij een Italiaan: Villani. Heerlijk gegeten en het was echt gezellig. Weer eens een restaurant, waar wij als gasten door het personeel behandeld worden. Een praatje en attent.

Om 00:00 uur ’s nachts barstte het onweer los. Dikke regendruppels, dat is een tijd geleden. Ach, spoelt het zout mooi van de boot. Morgen is ons plan, om in één keer naar Den Helder te varen, maar met onweer? Als we gaan, dan willen we zo vroeg mogelijk vertrekken, om zoveel mogelijk de stroom mee te krijgen. We beslissen morgen vroeg!

Donderdag 25 juni ; Cadzand-Scheveningen

Het plan was, om vandaag naar Nieuwpoort te zeilen, maar we zagen over eenpaar dagen toch wat meteorologische ellende vanaf de Oceaan aankomen…. Toch maar naar het noorden met deze nu nog oostelijke wind.

Om 10:10 de haven uit. De uitvaartopening tussen de havenpieren is gering. Zeilen omhoog en met 0,2 knopen stroom mee naar het NO’n.

Oh ja, nog steeds een strak blauwe lucht en 30 graden…. Dus de Middellandse Zee spullen tevoorschijn. Zeilen met de bimini uit en veel zonnebrand smeren. Maar de wind nam af en draaide ook nog naar het noorden, tegen alle voorspellingen in. We hadden het zo goed afgesproken met alle weerberichten. De wind zou gaan ruimen. Jammer dat de wind zich daar niet aan houdt……..

Voor Goeree Overflakkee kregen we ook nog een invasie van zeer hinderlijke vliegen. We voeren toch zo’n 3 mijl uit de kust, maar na een geslaagde strafexpeditie tegen de vliegen met de vliegenmepper op de bluePassion, bleven ze komen. Die beesten vliegen toch ruim 5 km om bij ons aan boord te landen.

Voor de Maasmond lag de eerste ‘kudde’ grote schepen voor anker, die in het kader van het Corona-gebeuren niets te doen hebben. Op de AIS telden we zo’n 60 grotere en kleinere vrachtschepen. Dat kost de eigenaren een lieve cent.

Bij boei MV meldde Joke ons keurig aan bij de Centrale Maasmond. Kort, zakelijk, zoals het hoort. Twee andere zeiljachtjes voeren ruim een mijl oost van deze boei, zonder zich te melden. Pas bij de zuidelijke haven pier met een warrig verhaal. Met een beetje fantasie hoor ik de operator bij de Maasmond denken, die dame op de bluePassion begrijpt het tenminste……

Om 20:15 uur voeren we de haven van Scheveningen in. De reddingboot hadden we al zien scheuren over het water. Een oefentochtje met mooi weer. De naam van het schip: ‘Kitty Roosmale Nepveu’. Als roepnaam via de marifoon uiteraard een onmogelijke roepnaam, maar we hoorden al van de havendienst, toen de opgeroepen werden, dat de Kitty achter ons de haven in zou varen. Vlak achter ons gaven ze nog even een showtje weg, van wat deze boot kan. Ze zagen mij blijkbaar met mijn fototoestel klaar staan.

De passantenkom was al vol, maar gelukkig kregen we een box toegewezen door de havenmeester. Echter, toen we al in bed lagen, werd er op onze boot geklopt met de mededeling, u ligt op onze vast ligplaats. Ja jongens, morgen……….

Groet van de reddingsboot Kitty

Onze ligplaats in Scheveningen

Scheveningen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.