We zijn inmiddels alweer een weekje thuis. Hieronder het verslag van de etappe door de Duitse Bocht naar Nederland, Lauwersoog. De laatste etappes in Nederland houden jullie tegoed, die volgen nog.
Zaterdag 21 augustus ’21; Cuxhaven – Lauwersoog
Cuxhaven heeft een mooie jachthaven. Wij waren overeengekomen met de bemanningen van de ‘Swing’ en de ‘Waaibaai’ om op zaterdagmorgen ernstig vroeg (01:30 uur) te vertrekken met HW Cux. Dan hebben we een mooi stroompje mee naar buiten. Aan BB-zijde van de Elbe, net buiten de groene tonnen. Vooral het eerste stuk is die strook niet heel erg breed, maar voorbij de Jade wordt het breder.
Druk is overdreven, maar diverse NL’ers vertrokken om dat tijdstip. De wind: kenmerkend voor dit vaarseizoen in Scandinavië, weinig wind en O tot ZO. Dus de wind die er is, varen we eruit. Op de motor naar het westen. Een rustige tocht en om halfzes kwam de zon prachtig op. Ook een beetje meer wind, dus genua en grootzeil erbij. Een paar schepen van de ‘Vleut-vloot’ gingen bij Nordeney naar binnen. Wij het Westrak naar binnen met de ‘Swing’ en de ‘Waaibaai’. Vrij vlot door de sluis van Lauwersoog naar binnen. De klap van de brug valt over de sluiskolk heen, dus daar geen staande mast schepen. Dat maakt de schutkolk niet zo groot. Wij vonden nog net een box in jachthaven ‘Noordergat’. Keurige haven en qua prijs? Beter dan in Scandinavië. Daar betaalden we regelmatig € 50 / nacht, hoewel ankeren natuurlijk gratis is!
De volgende avond heerlijk gegeten in Waddenpavaljoen ‘De Noorman’. Van Klaske uit de bediening kregen we vele adviezen, wat we allemaal in Dokkum kunnen doen, waar heerlijk eten, lekkerste brood te halen, enz.
Wij de volgende dag naar Dokkum. De ‘Swing’ gaan morgen ook via Leeuwarden naar Harlingen en de ‘Waaibaai’ weer naar buiten en dan naar Vlieland. Een mooi afscheid van een gezellig samenzijn. Voor herhaling vatbaar!
Donderdag 19 augustus ’21; Rendsburg – Cuxhaven
Om 08:30 gooiden we los. Het Kielerkanaal weer op. Net op het Kielerkanaal haalden we het NL-jacht de ‘Umiak’ in. De stuurman zwaaide enthousiast en riep het e.e.a. Bleek Sjoerd Wartena te zijn. Oud leerling van mij op de MTS, maar wel zo’n 35 jaar geleden, schat ik in. En van zijn vader kreeg ik daarvoor op de HTS les. Hoe klein is de wereld. In Cuxhaven hebben we weer even bijgepraat en ……veel ouwe koeien……
We zouden maar tot Brunsbüttel gaan, maar Joke hoorde via de marifoon dat over driekwartier de sluis zou draaien. Een beetje gas erbij…. Doen we. Riant! Nog 5 minuten wachten en de sluis in.
Op de Elbe een stevige westen windje op de kop. Eerst met de genua nog een stukje bij, maar daarna op alleen de motor. We gingen, met stroom mee, tot 11 knopen over de grond, dus we waren snel in Cux.
De jachthaven kenden we niet echt. Ooit in 2013 op onze eerste tocht naar Scandinavië. Toen begin mei. Alles toen uitgestorven. Nu bomvol met allemaal NL’ers die naar NL willen. We zagen een plekje naast een NL-boot. Ja, we kennen jullie wel. In Ballen (DK) lagen we ook bij jullie. Met onze tweeling. Ja, nu wisten we het weer. Die twee jochies van 5 jaar, die altijd met hun reddingsvestje aan rondliepen. Heel goed!
De ‘Swing’ vond ook een mooi plekje.
Nu wachten op het goede weergaatje. Uiteraard elke morgen op FB kijken naar de melding van René Vleut. René is de schrijver van de Vaarwijzers van Scandinavië. Wij noemen hem ook wel de Oostzeegoeroe. In deze periode geeft het elke dag op FB zijn visie op het weer. Kunnen we de oversteek naar NL maken, of nog maar even wachten? Ziet René een weergaatje? Bekend is van schepen, die 2 weken moesten blijven liggen in Cux. In zo’n geval schip achterlaten en later terugkomen……..
Leuk weer Rob! Bekend natuurlijk. Zo vroeg als jullie zijn wij nooit uit cux vertrokken. Ben benieuwd hoe de ebstroom is als wij medio oktober vertrekken. Eerst Helgoland om diesel te tanken en dan ook waarschijnlijk staande mast route. Groetjes ook van Meine