Van Lelystad naar Brouwershaven

Vrijdag t/m Zondag 5 t/m 7 juni ; Brouwershaven

 De weersvoorspellingen zijn zodanig, dat we een paar mindere dagen voor de boeg hebben. Dus een leuke haven. Aan de Grevelingen heb je er niet zoveel. In Bruinisse? Daar wel heel veel kerken. Herkingen waren we al eens geweest. Neen.

Dus blijven we maar 3 dagen in Brouwershaven. Een grote jachthaven met zo’n 450 ligplaatsen, net buiten het stadje. Dat vinden wij niet zo gezellig. De oude haven wél. Prachtige nieuwe steiger voor zo’n 20 passanten. Ruimte genoeg voor ons.

We liggen aan een splinternieuwe langssteiger midden in het centrum met uitzicht op het standbeeld van vadertje Cats.

Jacob Cats, wie was dat ook alweer? Hier geboren in 1577 en in het huidige Catshuis in Den Haag overleden in 1660. In de 80 Jarige oorlog. Dichter (‘Kinderen zijn hinderen….’), raadpensionaris van Holland.

In 1403 kreeg Brouwershaven stadsrechten. Dus dit is de 4de stad die we aandoen tijdens onze ‘11Stedentocht’. Handelsstad. Prachtig stadhuis, een knots van een kerk, de St Nicolaaskerk en vele historische woonhuizen, die prachtig gerestaureerd zijn en vol bloemen.

Helaas het voorspelde mindere weer was intussen gearriveerd. Dus zeilbroek en laarzen tevoorschijn gehaald. Dat is lang geleden. Gelukkig was het nog droog bij het vertrek uit Willemstad.

Op de motor om de hoek naar de Volkeraksluizen. De beroepsvaart heeft daar zijn eigen sluiskolk met beweegbare brug. Wij moeten het doen met de vaste brug van 18m en een prima jachtenkolk. De bluePassion is 16,85m hoog, dus riant. Maar toch, als je die betonnen brug nadert, dan denk je…. Het zou toch wel gaan? Gelukkig geen punt.

Op het Volkerak het grootzeil omhoog en een puntje genua. Eerst halve wind en later aan de wind. Wind nu NW, zo’n 20 knopen. En de temperatuur 15 graden. Wel even wennen. We hadden 22-25 graden! Het laatste stuk naar de Krammersluizen was pal in de wind. Ook hier een aparte jachtensluis met een vaste brug van 18m.

Joke riep via de marifoon de sluis op. Daar wist degene die de marifoon bediende te vertellen dat de sluis gewoon draaide, maar dat de sluiswachter op deze sluis geen marifoon heeft….. Bezuiniging van RWS?

Een bui barstte boven ons los met de bijbehorende wind. Aangetrokken tot 25 knopen pal tegen.

Bijna alle beroepsvaart ging door de Krammersluis, i.p.v. het Rijn-Scheldekanaal naar Antwerpen.

Op de motor naar de Grevelingensluis bij Bruinisse. We hoorden op de marifoon al, dat de schuifbrug over deze sluis kapot was en half boven de sluis hing, dus sluis gestemd, maar de monteur was onderweg. Een ½ uurtje gewacht en toen deed de brug het weer.

Over de Grevelingen hadden we geen zin meer om de lappen omhoog te hijsen. Ook nu pal tegen. Dus het oliezeil gehesen en een paar liter diesel er tegenaan. Ook goed voor mister Shell.

Brouwershaven. Een heel nauw geultje naar de keersluis, toen langs een immense jachthaven de bocht om en de oude haven van Brouwershaven in.

Krammersluis

Haven

Jacob Cats

Woensdag, 3 juni ; Middelharnis – Willemstad

 Om 10:00 uur vertrokken we uit Middelharnis. Vandaag zou het nog prachtig korte-broek-zeilweer worden. 10 Knopen wind uit het WNW. Plat voor het laken naar de Hangvlietbrug met de genua uitgeboomd m.b.v. onze nieuwe carbon boom.

Het grootzeil zorgde er heel hinderlijk voor, dat we in de schaduw in de kuip zaten. Dan maar onze zitkussens mee naar het voordek met onze afstandsbediening van de stuurautomaat in de hand om te blijven kunnen sturen.

De Haringvlietbrug. Nu waarschijnlijk nog niet zo druk als anders. Draait elk heel uur, behalve in de middag/avond spits. Om 12:50 kwamen we bij de brug, dus nog even wachten. De doorvaartopening is breed genoeg, dus aan beide zijden van de brug staan de lichten op rood-groen. Dus beide kanten mogen doorvaren en wel goed SB aanhouden.

Waar gaan we vanavond aanleggen? Willemstad is natuurlijk prachtig, maar zijn we al een paar keer geweest. Numansdorp, Oude Tonge en Strijensas. Joke heeft alle havenmeesters m/v gebeld. Die 2m diepgang, die jullie aangeven, kunnen wij daar met onze 1,95m diepgang in? Allen zeiden, zou ik niet doen. Door de lage afvoer van de Rijn is het waterpeil hier voor de deur Haringvliet/Amer/Krammer extra laag. Dus wij toch maar naar Willemstad. Nog even langs Numansgors gevaren en gezwaaid naar Albert.

Voorlopig onze laatste prachtige zeildag, dus nog maar een stukje doorgezeild richting Moerdijkbrug. Langs industrieterrein de Moerdijk met alle petrochemische industrie. En wat een vrachtschepen op het Hollands Diep. Nog een mooi stukje weer terugvaren naar Willemstad. Kruisen tegen de wind in, tussen de vrachtschepen door. In de haven van Willemstad meldde we ons bij de havenmeester. We willen graag in de oude havenkom liggen. Helaas. Beleid van de gemeente is niet dubbel liggen, dus jammer. Maar alle grasvelden langs de havenkom zijn nu wel bij de terrassen van de restaurants getrokken, dus daar plaats genoeg!

In de gemeentelijke jachthaven aan de voet van Bastion Groningen en daarop de ‘d Orangemolen’ lagen we ook mooi. Aan de oude haven op het grasveld voor het Raadshuis een drankje gedronken. We merkten al wel, dat het ander weer werd, het werd fris.

Dinsdag, 2 juni ; Hellevoetsluis – Middelharnis

We willen deze vakantie vooral kleine pittoreske haventjes bezoeken, waar we anders langsvaren. Vandaag helemaal naar de overkant, naar Middelharnis. Een trip van wel 6 mijl! Door een oude keersluis varen we. Daarover een voetbrug, die de voetgangers zelf moeten bedienen en inderdaad, er kwam net een voetganger aan, dus wij moesten even wachten. Eigenlijk moeten ze altijd op ons wachten….

Een smal kanaal van bijna 2 mijl naar Middelharnis. Langs de kant vele boten, maar ook ‘projectjes’ zoals wij die ernstig verwaarloosde jachten noemen.

Middelharnis een gezellige plaats op Goeree Overflakkee. Veel winkels en prachtige oude panden, die allemaal mooi gerestaureerd zijn. Visvangst, walvissen en VOC maakten in het verleden een rijk dorp. Het Raadhuis, de Grote Kerk zijn prachtige gebouwen.

We lagen midden in het dorp net voor de havenkom. De havenkom wordt nu mooi gerestaureerd met nieuw kademuren en aanlegsteigers. Werd echter nog volop aan gewerkt. Helaas nog niet klaar voor de opening van het vaarseizoen. Ons werd verteld: “Ach Corona….. De Roemeense betonvlechters konden niet naar NL reizen”. Hebben wij geen vlechters meer?

Ook nu weer prachtig weer. We zaten heerlijk in de ondergaande zon en genieten van de prachtige bloemen in de plantenbakken bij de oude huizen en de reuring, die zo’n haventje geeft.

Maandag, 1 juni ; Hellevoetsluis

 Eerst maar eens een dagje uitrusten. We hebben afgelopen 2 dagen – voor de wind – op zee gezeild! Maandag was 2de Pinksterdag en stralend weer, dus druk! We zagen ’s morgens een grote stoet van schepen uit de Marina Hellevoetsluis voorbij komen. Een hoog gehalte aan mega motorjachten, met volk erop…….. Alleen de gouden kettingen ontbraken. Muziek véél te hard aan: “Kijk ik eens in mijn schip van een paar ton”.

Een wandeling door Hellevoetsluis. Prachtig bij dit mooie weer. Om 12:00 uur gingen de terrassen/restaurants weer open……. Op het havenhoofd staat restaurant Aquarius. Die verleiding konden we uiteraard niet weerstaan. Na bijna 3 maanden restaurantonthouding. Voor Joke was er maar één vraag: Hebben jullie oesters en Rob: Dame blanche?

Bij het droogdok lagen twee schepen: Lichtschip Noord Hinder en ramschip Buffel. Gezien de leeftijd van de meeste vrijwilligers met het Coronagevaar was een bezichtiging helaas niet mogelijk.

Zondag 31 mei ; Scheveningen-Hellevoetsluis

 Om 8:00 uur vertrok de Cerva en de Amuze was al om 7:30 al vertrokken. Wij veel later, omdat wij stroom mee wilden hebben naar het zuiden en dan bij kentering het Slijkgat in, naar de Haringvlietsluizen. De adviesvertrektijd voor Scheveningen is dan 4 uur na HW Scheveningen. Dat was dan ’s middags om 14.45 uur. Dat vonden we wel erg laat, dus om 14:00 uur zijn we vertrokken.

De voorspelling was 10 knopen uit het NO’n. Eitje. Fok uitbomen en gaan. Maar tegen 2’n hadden we al 23 knopen in de haven. Oeps, wat zal dit op zee zijn? Dus in de haven maar 2 rifjes in het grootzeil en zo naar buiten. Knobbelig zeetje. Plat voor het laken vaart niet echt lekker en nog steeds meer dan 20 knopen wind. De fokkeloet plaatsen is dan ook geen grap. Maar de wind werd minder, dus vol grootzeil.

Het oversteken van de Maasmond. Hier de vaarweg oversteken, die de zeeschepen gebruiken om de Nieuwe Waterweg in te varen naar Rotterdam. Joke de VC Maasmond opgeroepen en we mochten oversteken.

Halverwege riep de centrale meldpost: …….. bluePassion, een snelle motorboot vaart recht op jullie af met hoge snelheid. Ja, dat zagen wij ook al. Hebben geen AIS en op de radar geen scheepsnaam en niet gemeld bij de VC Maasmond, wat verplicht is. Ze scheurden gelukkig vlak langs ons heen. Een catamaran met sportvissers die haast hadden……

Bij het begin van het Slijkgat hadden we kentering. Dus geen stroom meer mee of tegen. In het Slijkgat zouden we nu stroom mee krijgen. Een cutterzuiger was in de geul van het Slijkgat deze op diepte aan het brengen. Op 1ste Pinksterdag. Was ook nodig ook, want nabij de zuiger schuurden we – midden in de vaargeul – met de kiel over de bodem. Eerder hadden we al via de marifoon gehoord, dat een zeiljacht door de reddingsboot in het Slijkgat was vlotgetrokken. Daar zitten we niet op te wachten.

In het Slijkgat zeilen naar beneden en op de motor verder. Daar slingert de geul zo en kruisen daar is voor ons geen optie. Vlak bij de imposante Haringvlietsluizen ligt de Goereese sluis. Een schutsluis om naar het Haringvliet te komen. Het Haringvliet overgestoken naar Hellevoetsluis.

Zo’n 20 zeilboten lagen daar al voor anker onder de hogerwal. Zo druk? We voeren de Haaven in. Dat is de oude voorhaven, daar lig je n.l. het leukst. Maar vol. We hoorden al dat op dubbelliggen wordt gehandhaafd. Toen naar de Koopvaardijhaven ook vol. Dan maar tegen de stalen damwand bij het begin van de Haaven. Het was intussen 21:00 uur.

Twee motorbootjes voeren ineens naar buiten. Ja hoor, die lagen aan SB op een perfecte plek. Joke even polshoogte genomen. Tussen een groepje giga motorboten uit Rhoon. Ja hoor, wij helpen je wel ff, maar dan op zijn Rotterdams! Prachtige plek in een overvolle haven. Daarna nog gezellig  met de motorbootmensen op de steiger aan de wijn. Het werd laat, maar gezellig!

Zaterdag 30 mei ; IJmuiden – Scheveningen

 Vandaag wordt wind uit het oosten verwacht, later ruimend naar ZO met zo’n 10 knopen. Dat behoort geen probleem te zijn. De gennaker omhoog en over een rustige zee zeilden we Zandvoort voorbij. Oh ja, het weer was opnieuw stralend…. De wind varieerde ernstig in richting en kracht. Schoten bleven we aantrekken en weer vieren. Klaas voer met de Amuze dicht onder de kust en dat was een betere. De Cerva? Puntje aan de horizon….

Halverwege toch maar de gennaker gestreken en de genua uitgerold. De wind was te wispelturig. Een snelheid van één knoop over de grond tot uit het roer lopen. Uiteindelijk aan de wind en af en toe motorsailend naar Scheveningen.

Om 15.15 uur voeren we de haven van Scheveningen in. De Cerva lag direct aan SB tegen de steiger van de passantenkom en wij ernaast. De uiterst vriendelijke havenmeester bracht ons ook nog met zijn rubberboot naar de visboer Simonis. Kibbeling!

Het was best wel druk op de boulevard, maar niet echt overvol. De terrassen van de strandtenten allemaal leeg. Alleen wat take away.    .

De Cerva en de Amuze zouden de volgende dag weer naar het noorden gaan. Of via Amsterdam, of via Den Helder. En wij richting het zuiden, richting Zeeland.

Vrijdag 29 mei ; Parkhaven – IJmuiden

Zon en oosten wind. Thuis de voordeur dichtgetrokken en varen. De ‘Amuze’ van Klaas & Carola en de ‘Cerva’ van Gerwin & Ylona gingen een rondje N-Holland maken en wij een stukje meevaren.

Om 08:45 gooiden we de trossen los in Parkhaven. De Houtribsluizen konden we zo naar binnen varen en 10 min later op het Markermeer. De Cerva lag al in de startblokken in Lelystad-haven. 11 Knopen wind uit het NNO’n naar Amsterdam. Wij met de gennaker erop ging het als een speer. De Cerva lag iets achter ons, maar toen bij hen de spi erop ging, zagen we een flits en ze waren ons voorbij…… Tja ein Dehler 41….. daar kunnen we met onze Franse badkuip met steunzeilen, niet tegenop. Zonnetje en 20 graden.

Om 12:45 de Schellingwouder brug in zicht. Die draait om 13:00 dus dat gaat hem niet worden. Maar toch: het grootzeil nog op + een beetje extra gas…. Wie weet? Joke vroeg mij, maar is er voor de brug genoeg ruimte om het zeil te strijken…… Rob: tuurlijk! Yes, een grote pluk boten moest er eerst tegengesteld doorheen. Wij als een speer grootzeil gestreken (kon net….), lichten op groen en de Cerva begreep ons dilemma en voer heel langzaam richting de geopende brug. Wij vol gas er nog net doorheen. Dat scheelde ons 20 min wachten…. De Oranjesluizen gingen na 5 min open en in een ½ uur waren we door de brug én de sluis. Daar hebben we weleens langer over gedaan.

Amsterdam. Geen cruiseschepen, maar wel veel Rijntoeristenboten, die werkloos aan de kant liggen. Op het IJ altijd goed opletten. De ponten steken vol gas over en alles moet maar wijken. Het Centaal Station, de Eye, de Amsterdam Marina, zonnetje en intussen 25 graden. In mei!

Op de motor het Noordzeekanaal door. Ook de sluizen in IJmuiden stonden al open voor ons. De Seaport Marina IJmuiden uiteraard plek zat. Nu nog ff wachten op de Amuze. Van Andijk naar IJmuiden is natuurlijk het kortst via Amsterdam, maar Klaas & Carola uiteraard via Den Helder en over de Noordzee. Iets van, als het ook moeilijk kan, waarom makkelijk…

Op de Cobb heerlijk BBQ’n in de kuip, op de tafel van de bluePassion. Gezelligheid op 1,5 meter afstand en geen BOA te zien………

Houtribsluis

Houtribsluis

Noordzeekanaal

Noordzeekanaal

Cerva

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.