Van Goteborg via Varberg en Torokov naar Denemarken, nu in Ballen op Samso

Zaterdag  7 augustus ’21; Hundested – Ballen

Na 2 dagen Hundested de zeilen gehesen. Er zou nu heel véél wind komen uit het ZO’n en ‘s middags zou de wind weer afnemen. Dus om 07:00 uur voeren we de haven al uit.

Joke had al 2 rifjes in het grootzeil getrokken. Buiten de haven, bleek dit toch iets te voorbarig te zijn, dus toch maar vol tuig.

Met de fokkeloet te loevert voeren we 8 knopen. Dat schiet ten minste op en geen diesel verstoken!

De wind ruimde naar ZZO en om 12:30 uur viel de wind volledig weg. Na een tijdje  kwam er nog een beetje wind, maar niet genoeg om te zeilen. Dus alles naar beneden en op de motor naar de haven van Ballen op het eiland Samso.

We hadden al een plaats gereserveerd in deze haven, dus een plaats hadden we. En Jan en Marga met de ‘Swing’ lagen daar ook, dus gezellig! Dus meteen bij ons aan boord geborreld! En ze hadden al een heerlijke avondmaaltijd, ook voor ons, voorbereid! Gezellig, en dineren op de ‘Swing’.

Ook in Ballen hadden we al eerder gelegen in ons rondje Oostzee in 2021. Een prima en gezellige haven.

De voorspelde wind gaf alleen maar Zuid aan en dat is nu precies de richting die we op moeten. Dus hier maar vier dagen gebivakkeerd. Want woensdag wordt voorspeld: wind west, dus dan kunnen wij mooi naar het zuiden zeilen. Joke heeft hier gewassen, we hebben veel gelezen en met Jan en Marga geborreld en op niveau bijgepraat! Ook niet onbelangrijk.

Dinsdag een stevige wandeling gemaakt naar de hoofdstad Tranebjerg. Bij de haven stond 4km. Dat is te doen. Maar net buiten het dorp een boord met Tranebjerg 5km. Neen, we lopen niet de verkeerde kant op.

Maar mooi weer, dus door de graanvelden naar de hoofdstad van dit eiland. In het eerste restaurant vroeg Joke, kan ik met betaalpas/creditcard betalen? Neen! Bij de volgende drinkgelegenheid gelukkig wel. Maar we hebben alleen koffie en thee. Oké, we zijn gelukkig wel iets gewend.

Het dorpje heeft zo’n 800 inwoners en ze gaan er prat op, dat ze de kortste winkelstraat van Denemarken hebben. Deze is blijkbaar zo kort, dat wij deze winkelstraat gemist hebben……

Gezellig naast de Swing

Donderdag  5 augustus ’21; Torekov – Hundested

Om halfacht voeren we ’s morgens de haven uit. Het wordt eentonig, maar ook nu weer weinig wind. Gelukkig kunnen we de motor bijzetten. Nu een oversteek van Zweden naar Denemarken door het Kattegat. Veel grote vrachtschepen kruisten we onderweg, die van de Noordzee naar de Oostzee varen. De Deense gastenvlag gehesen.

In Hundested waren we in 2012 ook al geweest en hadden nog steeds de stroombetaalkaart van deze haven aan boord met een foto erop, zoals de haven toen was. We herkenden het niet!

Eerst maar even proberen in de oude havenkom. Krap en hartstikke vol. Een ½ uur rustig rondtuffen, maar helaas. Dan maar naar de nieuwe jachthaven. Wel wat verder lopen naar het dorp. Daar echter een ruime box, ook de laatste.

Hundested ligt op het eiland Seeland, waar Kopenhagen ook op ligt. Vroeger een belangrijke vissershaven, tegenwoordig wat minder. Het stadje vonden wij niet heel erg aantrekkelijk, alleen rond de oude haven. Daar hebben we menig consumptie genuttigd. En een gezellige wandeling van de nieuwe jachthaven naar de oude haven.

In Hundested zijn we 2 dagen gebleven, omdat we pas weer wilden vertrekken, als we wind zouden hebben! Dat ‘gemotorboot’ waren we een beetje zat. En het weer zou de volgende dag niet geweldig worden.

Woensdag  4 augustus ’21; Varberg – Torekov

Om 07:30 voeren we de haven van Varberg uit. De vooruitzichten op wind was weer niet geweldig. Dat wordt vandaag weer de oliemaatschappijen sponseren. Af en toe zeilen en dan weer de motor erbij, om toch tenminste 5 knopen te houden. Maar wel mooi weer!

In Torekov hebben we eerst de dieselvoorraad maar weer aangevuld. 67 liter ging erbij. Nu weer vol met 130 liter. Het brandstofverbruik is nu iets boven de 2 liter/uur. We zijn gewend dat dit 1,8 á 1,9 l/h is. De prijs van de diesel in Zweden is ook niet misselijk:              € 1,95 / liter!

Intussen was het plekje van we bedacht hadden in de haven al door een ander ingepikt. Van de vriendelijke havendame kregen we een prima alternatief, net achter de reddingsboot een heel klein plekje maar het paste precies!

’s Avonds een mooie wandeling door het stadje. Echt van die kleine Scandinavisch huisjes. Boven in het dorp staat de witte kerk. Misschien een mooi uitzicht over het stadje, maar dat viel tegen. Gelukkig hebben we de foto’s nog……

Dinsdag  3 augustus ’21; Göteborg – Varberg

Na 5 dagen Göteborg namen we afscheid van deze mooie stad. Met een veel positiever gevoel verlieten we de stad, dan toen we kwamen. Nu konden we dat ook beter beoordelen.

Het werd vandaag sailen, maar af en toe ook motorsailen. Het weer bleef stralend. Varberg is een leuk stadje. Toen we naar binnen voeren, dan valt ‘Varberg Vesting’ aan SB het meeste op. Rond 1300 al gebouwd. Ooit van Denemarken en dan weer van Zweden. Tot 1931 was het een Zweedse gevangenis en nu een Bed & Breakfast + museum.

Achter de vesting aan SB ligt het centrum met de oude haven. Aan BB een hele grote jachthaven. Eerst maar eens in de oude haven kijken. Ja hoor, wel als 2de tegen de kade, maar een prima plek. Heerlijk gewandeld door het dorpje. Een mooi antiek badhuis aan het strand.

Met een mooi uitzicht op onze boot aan de overkant aten we een heerlijk visje aan de haven.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Van Goteborg via Varberg en Torokov naar Denemarken, nu in Ballen op Samso

1. Arjen Weber says:

Leuk dat jullie de Swing troffen. Wij liggen inmiddels un Ystad.