Van Veere tot in Antwerpen via het kanaal door Zuid-Beverland en Westerschelde

Donderdag 18 juni ; Hansweert-Antwerpen

Om 09:00 uur vertrokken we van achter het remmingwerk. We konden net draaien. Met een beetje wind uit het zuiden en de genua erbij gingen we al snel met zo’n 6 á 7 knopen over de grond. Dat zouden we te vroeg in Antwerpen zijn….. Dus vertragen…..

De scheepvaart over de Schelde. We hadden alleen ervaring met de Westerschelde van Vlissingen naar zee. Hier alles een stuk smaller en meer stroming. De ‘berekende’ getijstroom van gemiddeld zo’n 2 knopen klopte aardig. Ondanks Corona toch erg veel scheepvaart. Heel veel binnenvaartschepen en grote zeeschepen. Zoveel mogelijk SB-wal en dan strak langs de groene tonnen. Toen we een keer zo’n 50 m  ruimte zat tussen de groene ton en wij, piepte er toch nog een binnenvaartschip tussendoor.

Het weer. Alweer prachtig. De natuur. Het was behoorlijk laag water en heel veel zandbanken boven water. Wat zijn dat toch voor ‘sigaren’ op die zandplaten? Zeehonden? Ja hoor, maar die komen toch alleen in de Waddenzee voor, omdat daar Pieterburen ligt…..?

Weer een prachtige zeilervaring voor ons.

Joke loodste ons perfect door de verschillende marifoonkanalen. Eerst Nederland, toen België. We hoorden via de marifoon verschillende keren de Centrale Hansweert en Centrale Zandvliet een bericht verzenden aan grote zeeschepen: ………. zeiljacht vóór jullie aan SB-wal…… Heerlijk!

Op de oevers steeds meer bedrijvigheid. Petrochemische industrie en later grote kades voor het lossen van containers. Je vaart ook vlak langs de kerncentrale te Doel. Het koelwater had gelukkig geen fluoriderende kleur…..

Onze inschatting was, dat de sluizen naar de jachthaven ‘Linkeroever’ om 14:00 uur open zouden gaan. Ze staan nl. open van een uur voor HW tot een uur na HW Antwerpen. Om kwart voor twee hoorden we op VHF kanaal 9 dat de sluizen over een kwartier open zouden gaan. Bij de sluizen aangekomen, moesten we nog 5 min wachten, omdat er eerst nog een paar jachtjes naar buiten moesten. Daar hadden we geen rekening mee gehouden…Ook een ‘J’ die achteraf elke dag ging zeilen, maar dan 2 uur later weer keurig naar binnen ging, anders moest hij/zij 12 uur wachten….

Mogelijk liggen hier nog 2 passanten, maar dan houdt het wel op. Wat een rust. Ach en

€ 20 liggeld, valt ons ook ernstig mee. Daarvoor lig je op bv Terschelling maar een ½ dag……

Ons ‘ankerbiertje’ hebben we maar genuttigd op het terras bij de Koninklijke Liberty Yachtclub aan de over van de Schelde. Heerlijk in het avondzonnetje aan de Schelde en met uitzicht op Antwerpen. Echt VAKANTIE…….

Kerncentrale van Doel

1 van de vele grote vrachtschepen

Druk navigeren en communiceren

Woensdag 17 juni ; Wemeldinge-Hansweert

We besloten om in de namiddag op de motor door het kanaal door Zuid-Beveland te varen en dan te overnachten in Hansweert, zodat we de volgende dag naar Antwerpen konden varen.

Maar al dagen werden onweer en dikke buien verwacht, maar wij hadden nog niets ontvangen…… Nu ontstonden er boven België volgens de buienradar ook weer dikke buien. Met een liniaal over ons beeldscherm…… , die buien trekken net langs ons heen en misschien krijgen we wat mee, was onze inschatting. Voor de zekerheid toch maar ons zonnedakje boven de kuip (bimini) laten staan.

Om kwart voor vier vertrokken we. Een tochtje van 6 mijl, maar wel met 2x verkeersbrug en ook een spoorbrug + sluizen. Halverwege het kanaal begon het te spetteren, daarna te regenen en vervolgens te hozen. De wind trok ook aan. Ons afdak hielp niet echt meer. De regen kwam horizontaal binnen met een windsterkte tot 35 knopen. Dazzz toch zo’n windkracht 8. Ons zonnescherm hielp niet meer tegen de regen.

De bruggen gingen vlot open. Goede communicatie en 10 min wachten. Ook de spoorbrug en de sluis.

De sluis. We mochten als eerste naar binnen varen en toen nog twee binnenvaartschepen van zo’n 90 m lang naar binnen. Het 2de binnenvaartschip kwam achter ons liggen en moest aansluiten. We hoopten wel, dat hij kon remmen, want als zo’n enorm stuk staal in de sluis bij je achterop komt, dan helpt een goed bedoelde fender niet….. Ging allemaal goed.

Hansweert aan de Westerschelde heeft geen haven. Volgens onze info kun je blijkbaar aanleggen achter het remmingwerk aan BB. Maar drukke scheepvaart en een tijverschil van zo’n 5m. De grote stalen geleidingsbuizen van de drijvende steiger staan echter zo’n 10 meter van elkaar en vol met vlijmscherpe mossel en oesters. Dat lukt niet met ons schip van 11,5 m. Maar na de schepen van RWS nog een mooie aanlegplek. En bij LW nog 3,5 m waterdiepte.

Heerlijke curry gekookt en slapen.

Overnachting aan de binnenzijde van het remmingwerk in Hansweert

De Postbrug

Sluis Hansweert

Maandag 15 juni ; Arnemuiden-Wemeldinge

Van Arnemuiden op de motor naar Wemeldinge. Prachtig weer, maar helemaal geen wind. Alweer een kippeneindje, maar we vonden Wemeldinge mooi liggen op onze tocht naar Antwerpen. En we wilden ff een paar klus-/rustdagen inlassen.

En Wemeldinge hoorden we de hele dag via de marifoon: “Geen uitvaart……….”. Dus daar gaat blijkbaar niemand dood. Dat bleek een melding te zijn van de centrale Meldpost van RWS. Geen schepen komen uit het kanaal….

Wemeldinge. Geen stad, dus telt niet mee in onze Elfstedentocht. Twee mooie stellingmolens en de Spar, maar verder……niet echt veel.

Wel een prachtige jachthaven in één van de drie sluiscomplexen die Wemeldinge ooit telde. Hier begon ooit het kanaal door Z-Beveland, maar toen de 3de sluis ook te klein werd en het tijverschil in de Oosterschelde minder werd, zijn de sluizen aan de Oosterschelde zijde vervallen en is een nieuw sluizencomplex aan de Westerschelde bij Hansweert gerealiseerd.

In deze jachthaven heel veel Belgische jachten. Het is ook maar een uurtje rijden door de Westerscheldetunnel en dan hebben ze een geweldig vaargebied in Nederland.

Alleen dit jaar was het een beetje drama. De Belgen mochten niet naar het buitenland, dus niet naar hun boot in Nederland. Alleen voor hun werk. Dus stonden er nu nog heel veel Belgische jachten op de kant.

Ons vaarplan naar Antwerpen. Een ieder raadde ons aan, om nu de jachthaven ‘Linkeroever’ te nemen ipv het Willemdok wat de meeste passanten doen. Naar het Willemdok moet je nl door twee bruggen en een sluis en wachten aan een drijvende steiger aan de overzijde van de Schelde. Dat geeft blijkbaar de laatste tijd wat problemen en miscommunicatie. Gevolg uren wachten….. en Corona?

Bij de ‘Linkeroever’ lig je wel bij de Koninklijke……. Maar belangrijker is: De keersluis naar de jachthaven staat open van een uur voor tot een uur na HW. Dat komt goed uit, want we willen met LW uit Zeeland vertrekken en dan spoelen we zo naar Antwerpen en dan zijn we daar met HW. Maar hoeveel getijstroom mee kunnen verwachten? Op internet kon ik het niet vinden. Dan maar ‘berekend’ volgens de JBF-methode (Jan-Boeren-Fluitjes). Ik kwam gemiddeld op zo’n 2 knopen. We zullen zien.

Haven van Wemeldinge

Onze ligplaats in Wemeldinge

Zondag 14 juni ; Veere-Arnemuiden

Om 12:00 uur voeren we uit Veere weg. Mooie dagen hier gehad. We voeren om het eiland ‘Haringvreter’ heen. Hier lagen vroeger altijd heel veel zeehonden op deze zandplaat en de vissers noemde ze haringvreters….

Weinig wind, maar stralend weer. Op de genua met westenwind naar jachthaven Oranjeplaat. Om de haven van Arnemuiden zelf in te varen, moeten we eerst door de sluizen van Veere, stukje Kanaal door Walcheren en zo naar Arnemuiden en morgen in omgekeerde volgorde. Dus besloten we maar de jachthaven van Arnemuiden maar aan te doen en dan met de vouwfiets naar Arnemuiden te ‘klunen’.

Oranjeplaat is een prachtige jachthaven vol met Belgische en Duitse boten. De vouwfietsjes uit de ‘fietsenkelder’ van de bluePassion gehaald.

Arnemuiden: iedere modale Nederlander kent het lied: …….. Als de klok van Arnemuiden…… Het 70 jaar oude liedje, wat door de Havenzangers beroemd is geworden. Die 500 jaar oude klok wilden wij horen en dan denken wij het liedje er wel bij.

Arnemuiden kreeg in 1574 Stadrechten. Met ruim 5.000 inwoners nu een kleine stad. Maar qua kerkgenootschappen groots. Toen we Arnemuiden binnen fietsten zagen we reeds een bord met alle kerkdiensten:

  • Gereformeerde Gemeente in Nederland;
  • Gereformeerde Kerk;
  • Hersteld Hervormde Gemeente;
  • Hervormde gemeente.

Elke kerk heeft elke zondag twee diensten, alleen de eerste heeft er elke zondag zelfs drie! Dat is een behoorlijk Christelijke stad!

We fietsten naar de eerste kerk die we zagen. Zou dit de kerk van de beroemde klok zijn? Een oudere dame zat heerlijk in het zonnetje voor haar huis tegenover de kerk. Die weet het wel, schatten wij in. Ze wees ons op de plaquette over de ‘klok’. Het was intussen ’s middags 4 uur en de klok van Arnemuiden sloeg 4 maal…….. Die kan van onze bucket-lijst af…..

Het plaatselijke museum hadden we graag bezocht, maar helaas die ook gesloten…. Corona.

Het is een klein bescheiden stadje. Nog één ding wat eruit springt, is de scheepswerf van de familie Meerman. In 1786 kocht Jacob Meerman deze werf en al die jaren bleef het in bezit van de nazaten van deze eerste Meerman. Het was vooral een werf waar de houten Hoogaars en de Hengst werden gebouwd. Unieke vissersboten. Ruim 200 jaar bleef deze werf in bezit van de familie Meerman, tot in 2002. Cees Meerman had geen opvolger en verkocht de werf voor 1 Euro aan de gemeente. Daarna is de werf gerenoveerd en wordt er nu vooral gebruikt om oude Hoogaarzen te restaureren.

Na een mooie fietstocht terug streken we neer op het terras van de jachthaven Oranjeplaat. Onder het genot van een drankje met wat oesters en gerookte paling, hebben we daar deze mooie dag geëvalueerd……

Vertrek Veere

Ligplaats Oranjeplaat

Kerk in Arnemuiden met klok

Getijdenklok

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *