Via Holbaek het Isefjord verlaten richting Kopenhagen en een nieuwe kleindochter

Dinsdag 28 juni ’22 Rungsted – Kastrup

Eindelijk weer eens lekker zeilweer. Het weer is afgelopen tijd altijd wel zonnig, maar te weinig wind. Nu beginnen we zelfs met een rifje erin, maar die kon er snel uit.

Deze oostkust van het eiland Seeland met Kopenhagen en zo vlak bij Zweden is de goudkust van Denemarken. Knotsen van villa’s met mega tuinen daar omheen. Prachtig zeiltochtje met een bakstagwindje.

De vele torens van kerken in Kopenhagen in zicht. De jachthaven die we uitgekozen hebben ligt tussen de stad en de luchthaven. Joke heeft al contact gehad met de jachthaven in Kastrup. Afgelopen week: “Leg hem maar in een box die op groen staat. Iedereen gaat nu op vakantie, dus plaats genoeg”. Dus dat doen we.

De dienstdoende havenmeester: “Hallo, 2 weken? Dat wordt een probleem……”. Gelukkig is er net iemand die zijn schip verkocht heeft, dus kijk maar of die box nu al leeg is. Yes……!!!

A.s vrijdagmiddag wandelen we met alleen handbagage in een klein halfuurtje naar de vertrekhal van het vliegveld, dus perfect! We gaan 10 dagen naar huis, er wordt een nieuw kleinkind verwacht.

Intussen krijgen we het bericht uit Rotterdam, dat de a.s dochter van Janneke en Patrick aanstalten maakt om geboren te worden. Wij uiteraard in volle spanning wachten op de berichten. Om 19.55 uur is het zover. Geboren: Bo Janne Marieke, 3.462 gram. Hartstikke gezond en mooi ziet ze eruit.

Woensdag wandelen we in een kwartiertje naar het metrostation en met de metro naar het centrum van Kopenhagen. Blijft een prachtige stad. In 2012 alle highlights al bekeken op de terugreis van onze tocht naar St Petersburg.

Nu een drukte van belang in het centrum. Op 1 juli begint hier de ‘Tour de France’! We bezoeken even het kleurrijke Nyhavn. Alle huizen een andere kleur, allemaal terrasjes en heel veel gezelligheid.

Vrijdag dus naar huis voor een kort intermezzo van 10 dagen.

Zaterdag 25 juni ’22 HelsingØr – Rungsted

Wij druk met onze planning. Joke’s jongste dochter Janneke is al enige tijd zwanger van haar eerste! En als alle planningen kloppen: dan zal ze eind juni geboren worden, dus dan laten we de ‘bluePassion’ achter in Kopenhagen en vliegen we voor 10 dagen naar NL. Want dit resultaat moeten we wél bewonderen.

HelsingØr – Kopenhagen willen we in twee trajecten doen. In welke haven leggen we halverwege aan? Op de waterkaart zien we : ‘Karen Blixen Museum’. Dat is de dame die begin 1900 in O-Afrika – Kenia –  een koffieplantage kocht en daar een boek over schreef: ‘Out of Africa’. Dit boek is verfilmd. In 2018 bezocht ik met Carla tijdens mijn dienstreis naar Kenia deze plantage. Nu Karen haar thuis in Denemarken.

Karen Blixen is in 1885 in Rungsted geboren en in 1962 daar ook gestorven. Dat museum willen we bezoeken.

De jachthaven van Rungsted is groot en erg gezellig. Ook hier vinden we weer met enige moeite een plaats.

Het valt ons al op, dat er veel jeugd met een wedstrijdzeilboot ‘29’er’ volop aan het trainen is. Volgende week de open EK wedstrijden. Alle Europese landen varen voorbij. Open, dus ook van buiten Europa: VS, Hongkong, Z-Afrika en Australië. Fantastisch gezicht. Met een bootje van 4,5 kg en 70 kg met een zeiloppervlak van 12,5 m2 plus een gennaker van 15m2. Dan hijst die jeugd – jonger dan 18 jaar – in de jachthaven, terwijl ze naar buiten zeilen die 27 m2 zeil………….

De erg gezellige wandelpier in deze jachthaven. Altijd druk. We zien al een sushi-tent. Dat is zeker 2 maanden geleden, dat we sushi gegeten hebben, dus……. Doen! Een aardige Belgische jongen bedient ons. Woont al 2 jaar in Denemarken en volgens hem is dit de beste sushi-keten van Denemarken. Inderdaad……. Heerlijk!

Het museum Karen Blixen. Vanuit de jachthaven, de weg oversteken en daar is het. Een prachtig landhuis met een gigantische ‘tuin’ er achter. Het doet ons denken aan paleis Soesdijk met het enorme landgoed er achter. Een bijzonder museum. Vooral als je haar boek hebt gelezen en de film hebt gezien.

Haar grafsteen is eenvoudig. Alléén met de tekst: Karen Blixen.

Donderdag 23 juni ’22 Holbaek – HelsingØr

Weinig wind vandaag. Om 07:45 uur vertrekken we. 50 Mijl voor de boeg. 5 Knopen wind, dus de motor er maar bij aan. Om 15:30 uur varen we de Noorderhaven in Helsingor binnen. Oeps ziet er behoorlijk vol uit. Plus de boxen zijn erg smal, of wij zijn met onze 4m te breed. Uiteindelijk vinden we toch een prima plek.

HelsingØr is vanaf het water kenmerkend door het grote kasteel Kronborg. Hier is de Sont – de zee-engte tussen Zweden en Denemarken – het smalst. Dit kasteel staat op de Unesco-werelderfgoedlijst.

Een gezellige stad met veel historische panden. Het weer wordt beter. Vooral de temperatuur stijgt. We testen vele terrasjes uit. Helemaal goed!

Aan de haven een drukte van belang. Hier worden de voorbereidingen getroffen voor de EK ‘Ironman Triatlon’ die 26 juni wordt gehouden. Dat is zwemmen, wielrennen en een halve marathon hardlopen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.