Vertrek uit Oslo, via Verdens Ende en de westkust van Zweden naar Göteborg

Inmiddels liggen we al in Denemarken, Hundested. Hieronder nieuwe verhalen van Oslo tot Göteborg

Donderdag 29 juli – dinsdag 3 aug ’21; Göteborg

Göteborg. In 2018 waren we daar ook. Toen met de ‘bluePassion’ in de haven van Langedrag. Dat ligt buiten Göteborg op een ½ uurtje met de tram naar het centrum. Nu wilden we in de stad liggen. Er wordt voor het weekend slecht weer voorspeld, dus in een grote stad te liggen in een jachthaven is niet verkeerd. Via dockspot een plekje gereserveerd. Dat was geen verkeerde keuze, want de haven liep vol. Een ieder wil in de stad liggen, zeker als er slecht weer in aantocht is.

Op de motor door Göteborg. Onder de Älvsborgbrug door. Een prachtige hangbrug met een overspanning van ruim 400m en een doorvaarthoogte 45m, dus genoeg voor ons! Geopend in 1966.

De jachthaven Lille Bommen ligt in het centrum. De 4 master ‘Viking’ ligt bij de ingang van de haven. Ook een markant kantoorgebouw met als bijnaam de ‘lipstick’.

Even de weg oversteken en je bent in het centrum. Onze gereserveerde plek is aan de buitenste pier. Prachtig uitzicht op de rivier de Göta älv. Veerponten varen af en aan.

De beloofde storm en regen vielen mee. In het weekend viel vooral ’s nachts de regen, maar overdag prima wandelweer. Wassen – gratis – in de jachthaven staat op het programma en de stad bezichtigen.

Göteborg is een grote stad. Bijna 600.000 inwoners en qua grootte de 2de stad – na Stockholm – van Zweden. De grootste haven van het land. De oorsprong uit de zeventiende eeuw. Geen bebouwing uit die periode is meer aanwezig, want toen alleen maar houten bebouwing. Wel uit de 18de eeuw. Göteborg was toen een belangrijke handelsstad door o.a. de Oost-Indische Compagnie. Nu ook veel industrie. Volvo begon hier ooit en de beroemde kogellagers van SKF vonden hier hun oorsprong.

We bezochten het Stadsmuseum van Göteborg, gevestigd in het Oost-Indische Huis uit 1750. Een prachtig gebouw. Ook de Zweden verdienden blijkbaar goed geld met handel met Indië. Interessante collectie bezichtigden we.

Ook een bezoek aan de Göteborgse Dom Kerk uit 1815 is de moeite waard. Deze kerk uit de 19de eeuw komt vrij modern bij ons over.

Drie jaar geleden kwamen we met de tram naar Göteborg. Toen kwam de stad vrij rommelig bij ons over. Toen een bezoek van maar één middag, nu 5 dagen. Toen was tussen de jachthaven en het centrum één grote bouwput. De doorgaande weg wordt daar ondergronds gemaakt. Maar nu, drie jaar later, nog volop mee bezig. Mijn inschatting: dat duurt nog wel even, voordat deze tunnel klaar is.

De ‘nieuwe’ gebouwen vinden we – qua architectuur – niet geweldig. In Oslo bleef ik moderne gebouwen fotograferen, maar hier niet. Het grootste winkelcentrum ‘Nordstan’ is intussen al bijna 50 jaar oud. Van binnen prachtig: winkelcentrum in Dubai, maar aan de buitenzijde: neen.

In de stad wel heel veel leuke kleine winkels en de oude markthallen de ‘Saluthallen’. Daarin heel veel delicatessenwinkels. Zeker een bezoek waard.

We lazen op internet over veel overlast rond de jachthaven, maar daar hebben wij niets van gemerkt. Een ontspannen sfeer vonden wij.

De eerste jachthaven met ‘veel’ Nederlanders. In Zweden zagen wij veel Noren en Denen en een paar Duitsers. Hier toch wel gemiddeld zo’n 6 NL schepen.

De ‘Vrijheid II’ lag ook in de haven. Joke kende Ineke Pundke en Piet al van Facebook. Beiden minder goed ter been en met hun 40 jaar oude Trintella II varen ze daar al 15 jaar rond vanuit Fehmarn; Duitsland. Heel gezellig mee opgetrokken. Ze weten zoveel over dit gebied.

Ook een NL motorrijder op het terras in de haven. Gezellig om ervaringen uit te wisselen.

Woensdag 28 juli ’21; Gullholmen – Göteborg

Toch elke keer weer een afweging. Waar gaan we heen. Komend weekend wordt er storm en regen voorspeld. Dan is het wel zinnig om in een jachthaven te liggen. Göteborg komt daarvoor in aanmerking. Daar waren we 3 jaar geleden al. Tenminste in een voorhaven en toen met de tram naar het centrum. Om op deze manier een stad te bezoeken, daar waren we niet kapot van.

Maar slecht weer op komst, dan naar een jachthaven in een grote stad. Dat bedenken meer zeilers. Dus via dockspot.com een plekje gereserveerd in de haven van Göteborg; Lilla Bommen. Dat kost € 5 extra

Dinsdag 27 juli ’21; Fjälbacke – Gullholmen

Rustig aan vertrekken. Al onze buren waren al weg. Om 10:30 gooien we de trossen los. Wind 7 knopen, later 12 knopen oost. Dan wil zeilen wel, maar ’s middags werd de wind minder, dus de motor er maar bij aan. We bleven niet tussen de eilanden, maar kozen voor de zee. Daar meer wind? Dat viel tegen.

Om 14:00 uur tikten we met de kiel een rots aan. Wel vreemd, want op de kaart stond 3:00 m diep. Doorgetuft naar Gullholmen. De haven: stamp vol. De leukste havens liggen ook hier vol. Aan de buitenzijde tegen heel gezellige Duitsers aan.

Gullholmen, een prachtig authentiek stadje. Uiteraard ook hier allemaal houten huizen.  ’s Avonds gegeten in restaurant ‘Skottarn’ aan de haven. Vis!

Zondag 25 juli ’21; Verdens Ende – Fjälbacke

Een rustig nachtje op onze ankerplaats in de vissershaven van Verdens Ende. Onze inschatting was, dat op zondagmorgen niet veel vissers zouden gaan uitvaren, maar om 07:00 uur was de visser die gisteravond tot laat nog bezig was met opruimen, alweer bezig was om zich gereed te maken om weer uit te varen.

We hadden geen haast. Om 09:00 het anker op. We visten hiermee meteen een nylon kabel op. Die maar op ons eendendek gedeponeerd, om in de volgende haven in de juiste container te deponeren. Zo’n stuk touw wil je niet in je schroef hebben.

In het logboek lees ik voor deze zondag: motorsailen, volle zeilen, motor erbij, genua in, grootzeil ook maar in…….. Kortom vreselijk mooi weer, maar verrekte weinig wind. Wel een heel mooie omgeving.

Het viel ons op, dat de Noren met hun boten naar huis gaan. Op onze heenreis veel Noren, die naar het zuiden voeren en nu veel die naar het noorden voeren. Hoe druk zal de haven in Fjälbacke zijn?

Druk, maar we hadden een plekje direct aan de buitenzijde van de jachthaven. Dit is voor passanten. Maar binnen een kwartier kregen wij al een zeiljacht langszij en later nog één en vervolgens nog één. Ach, zonder veel wind geen probleem en het waren allen aardige mensen.

We zagen zeiljachtje ‘Libellel’ met een NL-vlag binnen komen. Een kleine H-boot. ’s Avonds kwamen ze een praatje maken. Op een trailer naar Gothenburg en daar het water in. Boot + trailer 2 ton! Maar wel stoer. Niet helemaal onze leeftijd, maar een beetje jonger.

Een leuk dorpje/stadje. Veel rondgelopen. Tot ’s avonds 11:00 uur wordt er nog volop gezwommen. Tja, dan is het ook nog licht!

Zaterdag 24 juli ’21; Oslo – Verdens Ende

Op vrijdagavond in een Scandinavische jachthaven te liggen is eigenlijk niet zo handig. Begin weekend en toevallig het meest rumoerige motorjacht naast ons…..

Er werd wel wat wind voorspeld, maar te weinig om de zeilen omhoog te hijsen. Dus ‘motorboten’ we de 40 mijl het mooie Oslofjord uit.

Verdens Ende: waren we in 2018 al geweest. Prachtig natuurgebied met afgeronde rotsformaties in zee. Deze jachthaven is gelegen tussen vele rotsen in. Op het hoogste punt een prima restaurant en de antieke vuurkorf die vroeger als lichtbaken gehesen werd.

Mooie omgeving, maar ook erg populair…. Dus is er plaats? Helaas….! Maar midden in de vissershaven ging een jacht weg, die daar voor anker lag. Dat kunnen wij ook doen! We wisten dat de wind vannacht minimaal zal zijn. Ging goed!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.