Van Brouwershaven via Tholen en de Oosterschelde naar Veere

Zaterdag 13 juni ; Veere

Eerst uitslapen en dan Veere bekijken. We vonden alle vorige havensteden al zo mooi, maar Veere…… En dat weten de vele toeristen ook. Het barstte hier van de Duitsers. Die bleken de donderdag ervoor vrij te hebben. De één of andere Christelijk feestdag. Dus lang weekend voor hen. Dus het was erg druk. De 1,5 m regel? Geen BOA te zien, dus blijkbaar geen probleem.

Joke druk met de was. Zaterdag wasdag! 4 Wasmachines vol. Alles ligt nu weer schoon in de kast!

De boodschappen. In de prachtige oude havenstadjes, hebben ze geen supermarkt. Geen parkeerruimte beschikbaar. Maar we hadden toch echt scheepsproviand nodig. Dus ff gegoogled. In Kamperland op N-Beverland. Hallo, dan moeten we de vaargeul oversteken. Of Middelburg, dazzz 6 km. Oké, gezonde middaggymnastiek; op de vouwfiets! Prachtige fietstocht door Walcheren. Bijna geen wind.

Op de Cobb (onze BBQ aan boord) bereidde we de producten van de Keurslager uit Middelburg. Heerlijk diner aan boord. Intussen liep de oude haven vol met passanten. Wij ook gedubbeld. De havenmeester liep langs en zei nix. Dus blijkbaar geen probleem.

Vrijdag 12 juni ; Goes-Veere

 Om 10:00uur vertrokken. Snel door de twee Goese bruggen. Door havenmeester Cor uitgezwaaid. Ook de sluis de Goese Sas ging vlot. Op de Oosterschelde was het rustig. Alleen op de genua naar het Veerse Meer, want Veere is vandaag ons reisdoel en bij de Zandkreeksluis moeten de zeilen toch weer naar beneden. Dat wordt alweer een vakantietochtje….

Voor de sluis lag een rib van Rijkswaterstaat en één van de bemanningsleden kwam een praatje met ons maken. Ze kwamen nu van Centrale Meldpost Wemeldingen. Oh, dat is voor ons interessant, want we willen door het ‘Kanaal door Z-Beverland’ naar de Westerschelde en dan zo naar Antwerpen. “Moeten we ons daar melden, voordat we het kanaal invaren?” Uiteraard ja, met de marifoon? Oh, ik zal je wel even hun telefoonnummer geven, dat gaat beter en als je nog vragen hebt, dan kun je telefonisch beter om uitgebreid advies vragen. Kijk, daar heb je wat aan.

Door de Zandkreeksluis van zout naar brak.

Na de Stormramp in 1953 waren er eigenlijk maar twee zaken belangrijk: veiligheid en zoet water voor de deur. Veiligheid: de dijken moesten hoger worden en een kortere kustlijn. Zoetwaterbekkens voor de landbouw.

Milieu………?, daar deden we toen nog niet echt aan……. Maar na een aantal jaren, werd de waterkwaliteit een probleem. Dus toch maar weer een beetje zouter dat water en een tikkeltje getij. In het Veerse Meer wordt er nu vanuit de Oosterschelde continu zout water ingelaten en hierdoor ontstaat en een gering getij van zo’n 10 cm en is het Veerse nu meer zout dan brak. Het zuurstofgehalte nam ook weer toe en nu wordt er weer bot, schol en oesters gevangen.

Is dit ook de toekomst voor IJsselmeer/Markermeer?

Om 12:00 uur door de Zandkreeksluis en de zeilen omhoog en met de wind uit O met zo’n 16 knopen gaf ons dit 5 knopen over de grond. Relaxt vóór de wind zeilen. Een keertje gijpen en soms de genua te loevert.

Aan de oostkant van het Veerse Meer twee knotsen van jachthavens. Het Veerse Meer is nu een soort Veluwemeer geworden. Overal vakantiehuisjes langs de oevers, campings en camperplekken. Een voldoende diepe vaargeul en daarbuiten een keiharde zandbodem. Volop recreatievaart, kruisende zeiljachtjes en af en toe een binnenvaartschip. Wel gezellig, maar als straks de schoolvakanties beginnen, wordt het misschien wel overvol……

Tja en het lukte me weer. Ik miste een jachttonnetje, dus dat was ‘boem-ho’. Vast, maar snel de zeilen los en op de motor in zijn achteruit.

We waren gewaarschuwd. Op bepaald plaatsen ligt de jachtbetonning op 2,50m en soms op 1,50m. Ik ben er nog niet achter, of je dat aan de jachtbetonning zelf kunt zien……

Veere vanaf het water heeft een prachtige ‘skyline’.

Is er voor ons plaats in de jachthaven van de Jachtclub Veere? Voor ons wel, want de havenmeester van Goes vroeg al, waar gaan jullie naar toe? Naar Veere, dan moet je vooraf reserveren en betalen. Dus meteen gedaan en we kregen een mooi plekje aan de Kaai. Dat is, zeg maar, de oude haven en tegen het oude centrum aan. 100 Meter van het middeleeuwse stadhuis.

’s Middags kwamen Lex en Arnaud nog gezellig langs op hun rondje Zeeland met de auto. Lex ‘regelde’ een heerlijke borrelhapje bij het restaurant waar we tegenaan lagen. Alweer gezelligheid! Borrelen op de bluePassion. Zo komen we ook waarschijnlijk aan onze bijnaam; de borrelboot…….

Haven met Kampertoren

Onze ligplaats in de stadshaven van Veere

Oude stadhuis Veere

 

Donderdag 11 juni ; Zierikzee-Goes

 Om 12:15 uur gooiden we los. We moesten nog even tanken en met de vloedstroom mee wilden we weer door de Zeelandbrug spoelen. Dat lukte.

De weersvoorspellingen: We gebruiken aan boord: Weeronline, Windfinder, Windy en Buienalarm. Het zou een behoorlijk droge dag worden, maar de meteorologen hadden blijkbaar hun dag niet. Tussen de middag begon het al te miezeren en dat bleef het doen tot de avond. Dat hadden we niet afgesproken…..

Om 12:55 uur voeren we door de Zeelandbrug. Een mooi gezicht, dat al heel snel de hele brug vol staat met wachtend verkeer. Wij er uiteraard z.s.m. doorheen met nog zo’n 8 andere zeilboten.

Op de genua naar de Goese Sas, zo’n 3 mijl. Geen zin om het grootzeil te hijsen. In Goes waren we al 2 keer eerder geweest. Je ligt daar zo mooi in de Stadshaven en onze zeilvriendin Angelina werkt daar op donderdags. Dus: wij naar Goes!

Door de uitwateringssluis en het Havenkanaal naar de laatste 2 bruggen voor de Stadshaven.

Havenmeester Cor kwam keurig op tijd op zijn fiets beide bruggen openen. In de Stadshaven van Goes lig je prachtig, met uitzicht op al die Middeleeuwse geveltjes. Maar het was er nu erg stil. De eerste keer aten we in een restaurant, wat nu geen restaurant meer was, maar een kantoor. De 2de keer in restaurant ‘Karel V’; nu ook dicht, maar later hoorden we van havenmeester Cor, dat die nog ff wachten totdat het wat drukker wordt. We hopen het maar.

Tegen borreltijd kwam Angelina bij ons aan boord en daarna gingen we gezamenlijk naar restaurant ‘Oostende’. Een aaneenschakeling van verschillende historische panden en ook nog een bierbrouwerij in bedrijf. Een architectonisch hoogstandje wat mij betreft.

En ook nog heerlijk gegeten met Angelina. ‘Oostende’ wat ons betreft een aanrader.

Sluis Goese Sas

Kanaal naar Goes

Gezelligheid met Angelina

Woensdag 10 juni ; Yerseke-Zierikzee

Deze stad waren we al wel eens op de vouwfiets geweest vanuit Burghsluis, maar nog niet met de bluePassion.

Nu mooi weer. ’s Morgens ontbijten in de kuip. Uiteraard vertrokken we om 10:00. Vandaag weinig tot geen wind. Maar een beetje dobberen en een beetje diesel. Met de ebstroom de goede kant op. Prima!

De Zeelandbrug, net geschilderd lijkt het, prachtig wit in de ochtendzon. In onze 10 jaar oude almanak stond: de brug opent om 10 over heel en 10 over half. Maar we zagen de brug in de verte om 5 voor half openen. Op internet opgezocht en ja hoor. Tijd voor een nieuwe almanak. Toen maar een beetje gas erop. We haalde zo de brug van 11:55 uur.

In Zierikzee. De langssteiger voor passanten. Om half één nog plaats genoeg. De havenmeester kwam op zijn fiets de landvast aannemen. Al snel liep de passantensteiger vol en we liggen nu ook dubbel. Dat mag hier.

Natuurlijk Zierikzee bekeken. Wat een enorm aantal prachtig gerestaureerde huizen. Echt straten vol. Bloemen! Heerlijk om daar doorheen te lopen en te zien hoeveel moeite er gedaan is om al dit moois te bewaren.

Windmolen ‘De Hoop’ staat midden in de bebouwing. Moeilijk om er een foto van te maken… Een stellingmolen die hoog boven alles uitsteekt. Deze graanmolen maalt nog steeds op commerciële basis.

Zeelandbrug

Haven Zierikzee

Zierikzee

Dinsdag 9 juni ; Tholen-Yerseke

Om 10:00 uur vertrokken we uit Tholen. Begint een beetje onze standaardvertrektijd te worden. Met 3 zeilschepen in de Bergsediepsluis. Met een sluisbreedte van 6 meter, dan pakken wij met onze 4m breedte al meer dan de helft. Het kon allemaal net. Met de ebstroom spoelden we zo naar Yerseke.

Yerseke. Heel anders dan alle voorgaande stadjes die we bezocht hebben. Als eerste: Yerseke is helaas geen stad……….. Waarom dan toch bezocht? Yerseke staat bekend om oesters en mosselen. Joke de oesters en Rob de mosselen.

Met 7.000 inwoners niet echt groot, maar wij vinden het: het ‘Urk van Zeeland”. Veel vissersschepen, maar ook scheepswerven, machinefabrieken, visafslag. Heel veel bedrijvigheid.In de 19de eeuw waren het een paar huisjes en een loswal. Maar de mossels en de oesters gaven het dorpje een enorme impuls. En genoeg tegenslagen. De slag om de schelde in 1944, Watersnood, Oosterschelde afgesloten….. neen toch maar niet en de oesterziekte in 1962/1963 en de strenge winter van 1963 (die van Reinier Paping). De hele oestercultuur lag op zijn gat. Maar ze knokte zich er weer ruimschoots bovenop.

Het dorpje Yerseke, dat hadden we snel gezien. De grote kerk in het dorp is één van de weinige oude gebouwen. Het Oosterscheldemuseum hadden we graag bezocht, maar helaas Corona.

We ‘moesten’ natuurlijk ergens gaan lunchen. Onze keuze viel op de Oesterij. Een grote jongen op het gebied van oesters en mossels. De foto van onze ‘fruit de mer’ zegt genoeg. Een mand vol zee-heerlijkheden. Oesters, inderdaad die voor Joke, mossels, kokkels, kreeft, gamba’s met een flesje Cava. Ruim 2 uur aan het lunchen geweest en ’s avond hadden we geen trek meer in ons avondeten aan boord……..

Het laatste weekend dat Nederland nog open was en België al dicht, kwamen er zoveel Belgen op Yerseke af, dat het bijna knokken werd.

Yerseke

Fruit de Mer

Maandag 8 juni ; Brouwershaven-Tholen

 Ondanks het mindere weer, toch een leuke tijd in Brouwershaven gehad. Midden in het centrum liggen is een pré. Om 10:00 uur voeren we naar buiten. Wind N, zo’n 11 knopen halve wind, later bakstag. Een vlotte zeiltocht naar de Grevelingensluis nabij Bruinisse. Vlot door de sluis de Krammer op. Nu weer zout water; een uitloper van de Oosterschelde.

Door de versmalling bij Zijpe. Voor de uitvoering van de Deltawerken stroomde het daar altijd zeer sterk. Nu nog steeds merkbaar op onze dieptemeter. Daar is het ruim 25m diep. Daar kun je zo een flatgebouw van 8 verdiepingen inzetten en dan blijft het dak nog net droog!

De Deltawerken: Bij Zijpe een dam leggen lijkt logisch, want dan waren Grevelingendam en de Philipsdam niet nodig geweest. De lengte van een afsluitdam bij Zijpe is nog geen 10de van de lengte van de Grevelingen en Philipsdam tezamen. Maar de grote waterdiepte en de stroming bij Zijpe bepaalden toch de keuze die gemaakt is.

De Oosterschelde op. Door de stormvloedkering, de Oosterscheldedam, staat daar nu toch nog een tijverschil van ongeveer 3m. Voor de bouw van de Oosterscheldedam was het tijverschil zo’n 5 meter. Elke 6 uur stroomt daar heel wat water in en uit.

Wij met opkomend tijd, met de stroom mee naar het oostelijke puntje van de Oosterschelde, naar de Bergsediepsluis in de Oesterdam. Een kleine jachtensluis om zo op het Bergsche Diep te komen. Via het Schelde-Rijnkanaal zijn we zo naar Tholen gevaren. Waarom Tholen? Kijk dat zal dan onze stad no 5 worden, dus nog 6 te gaan. In het jaar 1366 kreeg Tholen al stadsrechten.

We verwachtten van Tholen een klein stadje, meer zoiets als Brouwershaven en Willemstad. We schatten echter nu in, dat er meer zeilers in Willemstad hebben gelegen, dan in Tholen. Inwonersaantallen in Brouwershaven 1.300, Willemstad 3.000 en Tholen 8.000!

Dus voor Zeeuwse begrippen is Tholen best groot. Bij de stormramp in 1953 is het dorp Tholen door een wonder gespaard gebleven. Het eiland Tholen zeker niet. In het dorpje Stavenisse op het eiland Tholen, vielen gezien de grootte de meeste doden: 153 doden.

Een mooie wandeling maakten we door oud Tholen. Daar ontdekten we toevallig het mooiste straatje van Nederland. Prachtige gerestaureerde oude huisjes met heel veel bloemen in bloembakken. De Venkelvlasserstraat. Aan de haven nog maar even een terrasje met oesters voor Joke en gerookte paling voor Rob. Zo hadden we ons voorgerecht, vooruitlopend op ons diner aan boord, al gehad.

Haven Tholen

Venkelvlasserstraat

Bergsediepsluis

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *