Via net NOK naar Denemarken

Vrijdag 10 juni ’22 Sonderborg – Dyvig (ankerbaai)

De zeilen omhoog. Door de brug van Sonderborg heen. Die draait elk uur om 8 minuten over de helft. De logica van juist dit ontbreekt bij ons…..

Door de brug heen een stukje moderne Sonderborg. Mooi! We zeilen door het prachtige Deense landschap. Golvend, met dichte bossen en uitgestrekte korenvelden. Het weer is prachtig en de wind bakstag. De laatste mijlen aan de wind met 20 knopen schijnbare wind. Bootsnelheid over de 7 knopen. Genieten.

De Dyvig ankerbaai lijkt ons mooi. Beschut en niet erg groot. Er zijn ook twee jachthavens, maar we willen meer ankeren. Rob haalt de nieuwe ankerboei uit de bakskist. Deze heeft een zelf inrollende neuringlijn die verbonden is met het anker en ‘s nachts ook verlicht is. We zullen zien.

Prachtige plek. Op de oever een wijngaarde. En dat in Denemarken…..

Woensdag 8 juni ’22 Laboe – Sonderborg

Vandaag naar Denemarken. Vertrek om 09:10 uur uit de jachthaven van Laboe. Eerste stuk op de gennaker, maar de wind werd minder en voor de monding van de Schlei de gennaker maar naar beneden en verder motorsailen.

De Duitse marine is weer volop in actie. een sperr-gebied afgekondigd, waar nogal wat jachten doorheen varen. Die worden allemaal overal op kanaal 16, met naam weinig reactie.

Op de grens met Denemarken gaat onze gastenvlag omhoog. Sonderborg komt al inzicht. Uiteraard eerst ook ‘Vleut’ consultatie. Het boek wat René Vleut heeft geschreven: ‘Scandinavië en de Oostzee’.

We kiezen voor Sonderborg aan de kade. Nu in het voorseizoen plaats genoeg. Tegen het centrum aan en met uitzicht op de brug, die elk uur open gaat voor vooral zeilboten.

We zijn weer toe aan een rustdagje, dus we halen onze vouwfietsjes uit de fietsenkelder aan boord. Een fietstocht naar Augustenborg, 12 km. Dat is te doen. Volgens de beschrijvingen een leuk authentiek dorpje. Dat zoeken wij! Maar we vinden er niets aan. Oké het Augustenborg Palace is mooi en daar zijn we omheen gefietst, maar verder….

Sonderborg is wel mooi. Gezellig centrum, waar we zelfs nog een terrasje pakken bij een delicatessenwinkel met bijzondere wijnen en kazen. Natuurlijk koopt Joke een stuk Deense kaas en een heerlijke fles Sauvignon Blanc. ‘s Avonds heerlijk eten in restaurant ‘1761’.

 

Dinsdag 6 juni ’22 Rendsburg – Laboe

Het laatste stuk NOK. Op de motor naar de sluizen van Holtenau. Dat is altijd weer spannend. We hebben betaald voor onze doorgang door het kanaal, maar we hoorden later, dat degene die hier moest betalen, goed af waren. Automaat kapot. Na een uurtje wachten mogen we de sluis. Als de sluisdeur aan de zeezijde een paar meter open is, worden we al gemaand om zsm de sluis uit te varen???

Op de Kielervoorde is het direct weer ruim water. Ons plan: naar de overkant naar Laboe. Een toeristisch haventje met grote jachthavens. Heerlijk gegeten!

Elke keer neem ik me voor om eens naar het maritieme monument nabij Laboe te lopen. We voeren al vele malen langs dit 85 m hoge monument, uitgevoerd in metselwerk. Is in 1927 gebouwd, dus ver voor de oorlog. Een monument voor iedereen die is omgekomen voor vredige scheepvaart. 13 Jaar later was er niet veel meer over van die vredige scheepvaart.

Zaterdag 4 juni ’22 Brunsbüttel – Rendsburg

Vandaag het kanaal op. Het Nord-Ost-Kanal geeft een verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Ook het slapen gaat hier prima in het jachthaventje tegen de sluiskolk van Brunsbüttel aan. Ondanks al die mega vrachtschepen die ook ‘s nachts vlak langs ons varen.

Het Nord-Ost-Kanal is gewoon een kwestie van rustig tuffen en SB-wal. Prachtig weer, dus dat is goed te doen. Je mag er zeilen, met de motor aan, maar wij treffen het altijd: wind vol tegen.

Na 6 uur varen, draaien we de jachthaven van Rendsburg in. De ‘Rubyrose’ uit Parkhaven ligt al zagen we al op de AIS. De witte krullenkop van Ronald is boven alles geïdentificeerd. Maar we zien dat ze veel te ‘druk’ bezig zijn met een Fins schip met blonde dames om die los te gooien. Geen aandacht voor de afgelopen aankomende PH-bejaarden…..Maar daarna gezellig geborreld.

We hadden vorig jaar al uitgebreid bezocht en beschreven. Nu staat een bezoek aan het restaurant onder de Hochbrücke over het NOK op ons programma. Vanaf de haven een klein halfuurtje wandelen. De spoorbrug uit 1913 is een waar industrieel kunststuk. Bijna 2,5 km lang en boven het kanaal een doorvaarthoogte van 68m. Onder deze brug hang een zweefpont. Het pontje hangt aan kabels tegen de spoorbrug en wordt dan via een spoorlijn naar de overkant getrokken. Zoals nu met prachtig weer, barstte het van de fietsers. Die hebben dan voorrang bij het laden en toen kon er nog één auto bij.In 1993 stormde het enorme en het pontje los van zijn remmen en ging geheel ongecontroleerd ‘s nachts naar de overkant en knalde tegen een vrachtschip aan. Ernstige schade. In 2016 was knalde de zweefpont weer tegen een vrachtschip aan en total loss. Maar alles kan worden hersteld, dus weer in gebruik.

Het terras onder de brug. Daar zitten in een koepelvormige ruimte met uitzicht op het kanaal vrijwilligers die via een geluidsinstallatie de kenmerkende gegevens van elk vrachtschip vertellen als die langsvaren. Het land wordt genoemd, de afmetingen van het, de lading… en daarna gaat bij het restaurant de Duitse vlag – elektrisch – naar beneden en wordt het volkslied van het betreffende land gedraaid. 220 Volksliederen heeft deze man op zijn computer staan. Bij een vrachtschip uit Harlingen werd het Wilhelmus ‘gedraaid’.

En wij: heerlijk in het zonnetje “mit eine ganz grosze Bier” en Joke een Aperol Spritz. Heerlijk middagje. De moeite van een bezoek waard.

Vrijdag 3 juni ’22 Cuxhaven – Brunsbüttel

De jachthaven van Cux loopt vol met mega racebakken. Een zeilwedstrijd met Pinksteren. Partytenten op de kant en bierstalletjes. Maar we zijn sterk, we vertrekken toch.

Ff tanken en met weinig wind de Elbe op. Toch nog een uur met 1 knoop stroom tegen, dus toch iets te vroeg vertrokken, maar daarna loopt de stroom keurig mee. Aan de Noordzijde van de vaargeul op de motor en de fok omhoog richting de sluizen van het NoordOostzeeKanaal (NOK). Wij zeggen: het Kielerkanaal.

Op de Elbe varen grote vrachtschepen. Je zou zeggen dat wij na 10 jaar toch redelijk ervaren zeilers zijn. Maar we leren nog geen rossen……. Voorluik beetje open voor frisse lucht in de kajuit. Maar de ‘bluePassion’ dook in een grote boeggolf. Golf over het voordek, dus massief zout water door het voorluik naar binnen. Ons bed nat, de kaptafel met boeken en elektronica nat. E-reader ter ziele. Alles meteen drogen en gelukkig was er voldoende zon.

De sluizen bij Brunsbüttel. De communicatie van het sluispersoneel richting plezierjachten was al jaren slecht. Onduidelijk wanneer de volgende schutting is. Ook nu een half uur wachten en ja hoor, witknipperlicht op de verkeerstoren. Wij naar binnen. Onze opblaasbare stepfender bevalt goed. Joke snel staat op de drijvende schotten om de landvasten door de ogen te halen en vervolgens socializen met de resultaten van de andere jachten. Ook belangrijk! De deuren blijven maar open staan. Ohhh…… ze wachten op nog een zeiljachten uit Cux Hallo meld dat ff.

Ons plan is om te overnachten in de kleine jachthaven door de sluizen direct aan BB. Perfecte plek. Liggeld 10 Euro en het kanaalgeld kun je ook direct betalen. Dat is 18 euro.

Het 100 jaar oude kanaal wordt zeer intensief gebruikt. Het drukst bevaren scheepvaartkanaal ter wereld. Bij Brunsbüttel wordt sluiskolk no 5 gebouwd. Aan de kleuren van het materieel en de keten is het wel duidelijk: BAM-internationaal uit Gouda. De nieuwe kolk wordt 360m lang, 45m breed en 14m diep.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Via net NOK naar Denemarken

  1. Marianne & Meine Van Iperen says:

    Leuk weer. Ben er weer aan gewend onderaan te beginnen met lezen. Bekende plekjes. In Dyvig voor anker plukten we ooit mosselen bij de oever. Echt lekker!

Leave a Reply

Your email address will not be published.