Vertrokken of toch niet?

Dinsdag 5 juni ’18; Terschelling – Stavoren

Dus wij ff palaveren. Varen we maar terug naar Stavoren? We hebben er alle vertrouwen in dat Hains van het Nautisch Kwartier het ff in een ‘kwartiertje’ kan fixen….. Ach wat is 3 dagen oponthoud op 3 maanden reizen…..
Motor starten om de haven uit te varen. De motor deed edoch helemaal nix. Startmotor draaide niet rond. Accu’s vol, overal spanning op. De startmotor met de hand een beetje rondgedraaid en toen yesss lopen. Vuiltje op de collector? Op de motor richting Stavoren. Geen wind. We kregen app’jes met: “Hallo, jullie naar Noorwegen? Moet je op de Vliestroom wél naar stuurboord de zee op en niet naar bakboord naar het IJsselmeer…
Intussen leek Mr Murphy, met zijn wet onder zijn arm, aan boord gekomen te zijn… De toerenteller van de motor stond ineens op 5.000 rpm. Dat is wel erg veel.
Op het IJsselmeer begon het leuk te waaien, noord, dus Rob helemaal blij: de gennaker erop! Toch nog een mooi zeiltochtje naar Stavoren.
Het werd weer laat. Gegeten bij de Visserman en ontmoetten daar Tebbo…… Hij zeilen, maar ook met een vrachtwagen door Afrika, de zin van het leven, alles kwam voorbij.
Maar belangrijk: Hains kwam vandaag de ‘boel’ repareren. Alle hoop gevestigd op… De AIS deed het al weer heel snel. Toen nog een software update…. Ff wachten… YESSS! Ook nog de draadloze afstandsbediening van de stuurautomaat door Hains geïnstalleerd en alles doet het weer. Hains, wat zijn we toch – weer – super blij met jou!!!

Zondag 3 juni ’18; Workum – Terschelling

Heerlijk wakker worden op de bP. Zonnetje, ontbijtje aan boord. Vakantie is begonnen! Lekker kijken naar alle plezierboten die allemaal voorbij komen, kopje koffie erbij en de bruine vloot, zo’n 10 schepen – varen keurig weg uit het toch wel kleine havenkommetje van Workum. Gezelligheid.
Om 11:45 uur op de motor naar buiten. Op het IJsselmeer zo’n 9 knopen wind uit het NW’n. Met zo’n 5 knopen dobberden naar het noorden. Halverwege was de snelheid nog 2 knopen, dus het ‘olie-zeil’ er maar bij. De Lorentzsluizen ‘spuugde’ heel wat weekendschepen het IJsselmeer weer op. De wind werd er op de Waddenzee niet beter op, dus op de motor maar naar Terschelling.
Gezelligheid in de voor ons zo bekende jachthaven van Terschelling. Als je naar Scandinavië vaart, is dit – qua havengeld – een ideaal vertrekpunt. Alle jachthavens in Scandinavië zijn goedkoper dan onze Waddeneilanden, is onze ervaring……
Ons standaard wandelrondje over Terschelling: De Strandloper (schoenen kopen voor Joke…..) en dan lunchen in de strandtent de ‘Walvis’.
We hadden nog een wireless autopilot remote, die nog even aangesloten moest worden. Dit is een apparaat, waarmee je via bluetooth vanuit je bed ons schip kunt besturen. Handig? Vast! Maar tijdens het installeren, kapte de stuurautomaat ermee. De boordcomputer ‘herkende’ de stuurautomaat nl. niet meer. Joke uren lang proberen met telefonische hulp van Gerwin. Zonder stuurautomaat gaan we niet die grote plas over naar Noorwegen. Contact met onze dealer ‘Nautisch Kwartier’. Tja, misschien een software update? Tja, volgens mij zit het in de batchfile, met een dwarsliggende Megabyte in de kabel…. Kortom hier heb ik echt geen verstand van. Meer van PUR-lijm en lettertangen….

Zaterdag 2 juni ’18; Lelystad – Workum

Yes… we zijn zover. De Skoda voor de laatste keer ‘vol’ met kleding, buitenboordmotor en reservebrandstof. De wekker om 07:00 uur en rijden naar de ligplaats van de ‘bluePassion’. Oké, nog één keer alles aan boord sjouwen. Rob auto terug naar huis. Met een taxi terug naar de bP. Taxi bellen, ja binnen 10 minuten…. ½ uur later nog geen taxi. Toen plan ‘B’ maar: Peter & Leo uit hun bed gebeld….. Die brachten mij keurig naar Parkhaven. Nog een laatste keer afscheid nemen. Toen moest nog ff het zomer-grootzeil erop. Waren we nog niet aan toegekomen. Na driekwartier voeren we om 11.15 uur het zeegat van Lelystad uit.
De voorspelling was een knoop of 8; ZW, maar dat werden er bijna 16; ZW. Dus dat ging als een speer met 6 á 8 knopen naar het noorden. Mooie zeiltocht. Alexandra – Lex – was ons relaxt tegemoet gezeild met de ‘Relexx’ . ’s Avonds heerlijk bij haar ge-BBQ ’d bij haar ‘Huske Séburg’. Met een prachtig zicht op al die bootjes, die de oude zeesluis in- en uitvaren. Zon en alweer een prachtig afscheidsdiner……

Tot vertrek

Oké, naar Noorwegen. Nog even alle puntjes op de i zetten. Ons schip is er klaar voor, maar wat nemen we allemaal mee? Fietsjes aan boord in de ‘fietsenkelder’, bijboot met buitenboordmotor, reddingsvlot en heel veel eten, voor als we in een stille fjord liggen en geen vis hebben gevangen.
Heel veel papieren kaarten geleend van vele vrienden en nog meer adviezen ingewonnen, ook bij hen. Inderdaad, zonder die vele vrienden gaat het ons allemaal echt niet lukken…
Van Peter en Leo kregen we enige Noorse teksten om te overleven: “Basic Norwegian communication in survival situations”. Alvast een klein voorzetje:
– Vi onsker a soke om asyl i Norge (voor de minder Noors geschoolden onder ons: Wij willen asiel aanvragen in Noorwegen……..)
– Det er ingen stoy. Det er André Hazes! (dit is geen lawaai, dit is Hazes…)
– …Punktskriveren….. Uiteraard: ik heb mijn lettertang vergeten..
We komen hier nog op terug. Ze hebben alles gedaan om onze veiligheid te waarborgen…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.