Zaterdag 4 augustus 2018 ; ZW Langedrag (Gothenburg) – Laeso
Oké, dan nu zeilen naar Laeso, het Deense eiland midden in het Kattegat. 35 Mijl te gaan. De kotterfok aangeslagen en in de haven al 2 rifjes in het grootzeil gezet. De voorspelling was zeker 20 knopen WNW, maar ’s morgens bleek al; pal west! Onze koers was eerst west, op de motor om buiten alle Zweedse eilanden en ondiepten te komen. Op zee werd de koers ZW. ‘It ken net……’.
De zee was ruw, maar het weer was mooi. Blauwe lucht en dat scheelt. De wind kromp nog iets en met alleen grootzeil en motor bij voeren we met 6 knopen door een knobbelige zee. Op zo’n 5 mijl vanaf Laeso zagen we het eiland aan de horizon verschijnen. Het laatste stukje was het halve wind tussen de havenhoofden door. Daar het grootzeil naar beneden. Ging net, want er kwam ook nog een vissersboot met hoge snelheid de haven in gestoven. Binnen links een vissershaven en rechts een redelijk volle passantenhaven. Uiteindelijk naast een Duitse Bav aan de kade. Stroom, water, alles aanwezig.
Laeso is een eiland van zo’n 10 x 10 km groot met een kleine 2.000 inwoners. Iets kleiner dan de helft van Vlieland. Drie musea, drie dorpen, waarvan er twee een haven hebben. Wij kozen voor Osterby Havn, gezien de verwachte storm uit het westen.
We verwachtten zondag en maandag vrij veel wind. Vooral zondag zou het goed tekeer gaan. De hele dag over de 20 knopen, windkracht 5. Om 14:00 uur volop over de 30 knopen, waarbij we een windstoot van 35 knopen registreerden. Toch een stuk minder dan de storm van 3 januari 2018 toen we in de haven van Stavoren lagen en 55 knopen op de teller hadden staan. Het mooie was nu wel, dat het gewoon prachtig zonnig weer was.
Tijd om de boot eens even binnen goed schoon te maken. Met onze 220V stofzuigertje alles goed zuigen en ook onder de vlonders. Daarna een wandeling over het eiland. ’s Avonds gegeten in het restaurant aan de haven. Een visbuffet. Ik kon me uiteraard weer niet inhouden. Garnalen en alle mogelijke gerookte en gebakken vissoorten. Heerlijk!
Maandagochtend hadden we ook een paar klusjes te doen. We liggen hier aan een prachtige brede houten kade. Onze bijboot schoongemaakt. Die had toch 1,5 maand in zout water gelegen. Hier een prima tuinslang met zoetwater. Ook de kotterfok met zoetwater afgespoeld, evenals het dek. De bijboot gedroogd en opgevouwen en in één van de drie bakskisten opgeborgen, waar deze precies in past. Alleen dit type bijboot past daar precies in. Elke keer zeggen we tegen elkaar: dankzij het advies van Tom Spierings!
Vanmiddag met de bus naar de ‘hoofdstad’ van het eiland; Byrum. We hadden nog geen Deense Kronen, maar de bus was gratis! In Byrum naar het plaatselijke museum van Laeso. Wel aardig, maar alle opschriften in keurig Deens; geen touw aan vast te knopen. Toen maar geluncht in het lokale restaurant. Prima!
’s Avonds maar weer eens op de ‘bluePassion’ gegeten. Nieuwe aardappeltje, runderlappen van de slagerij Klaver in Lelystad en roerbakgroente. Ook heerlijk!
Donderdag 2 augustus 2018 ; ZW van Skaboholmen – Langedrag (Gothenburg)
We wilden Gothenburg wel graag bekijken. Na de spannende finish voor Nederland van de Volvo Ocean Race ‘17–’18, leg 10, Cardiff (Engeland) naar Zweden in Gothenburg, wilden we ter plaatse nog weleens terugkijken. Oké, die finish is alweer anderhalve maand geleden. Maar we volgden de finish in Noorwegen op onze mobile telefoons.
Aanleggen in de stad zelf? Een boel herrie, veel havengeld en de drukte? We kozen ervoor om buiten Gothenburg te gaan liggen nabij het dorpje Langedrag in een prachtige, doodstille jachthaven met heel veel plaatsen vrij en op 10 minuten lopen van een tramhalte met een directe verbinding naar het centrum van Gothenburg.
Joke was al eens in Gothenburg, ik niet. De 2de stad van Zweden. Hoe schrijf je Gothenburg eigenlijk? Ik vind op internet: Göteborg, Gothenburg en Götenborg. Ik heb maar voor de middelste van de drie gekozen. Een stad met bijna 600.000 inwoners, na Stockholm de 2de stad van Zweden qua aantal inwoners en de grootste haven van Zweden. In 1621 al gesticht door de Zweedse koning Gustaaf II Adolf van Zweden. Bij de bouw van de stad en de opbouw van het stadsbestuur, hadden de Hollanders grote invloed. De Nederlandse taal was lange tijd officieel erkende taal na het Zweeds in Gothenburg.
’s Morgens met de tram naar het centrum. Eerst maar eens gelopen naar de jachthaven. Gothenburg ligt aan de monding van de Göta älv. Deze rivier voert het overtollige water af van het Vänermeer naar het Kattegat.
Een vrij kleine jachthaven (Lilla Bommen) met zo’n 100 ligplaatsen. Vóór de jachthaven ligt heel imposant de gerestaureerde windjammer uit 1907 ‘Viking’, nu een hotel. Plaats genoeg! De omgeving niet echt inspirend. Het operagebouw is een modern gebouw naast de jachthaven. Maar de strook tussen jachthaven en de stad is één grote bouwput. Daar zijn ze al zeker een jaar aan het klussen. De planning zal wel een beetje uitgelopen zijn en oh ja, die Volvo zeilers kwamen ook nog ineens in juni……
Het Volvo Ocean ‘gebeuren’ was meer buiten Gothenburg. Te ver weg voor ons.
We waren niet echt onder de indruk van deze stad. De oude wijken ‘Haga’ en ‘Landala’ met z’n vele houten huizen, mooi, maar uitgestorven. Geen gezelligheid vonden wij, op een top zomerse dag…. We zochten een leuk restaurant, maar helaas.
Na een halve dag hadden we de stad wel gezien. Nu moet ik zeggen, dat we de vele musea niet bekeken hebben, maar ja, ook hier een hittegolfje…..
De rest van de middag hebben we ons bezig gehouden met onze tochtplanning.
- Blijven we hierna de Zweedse westkust volgen naar het zuiden? Dan varen we wél een stukkie om, naar het begin van het Kielerkanaal;
- Eerst naar het Deense eiland Laeso varen en dan daar de beslissing nemen. Of:
- We rommelen we via de oostkust van Denemarken naar het zuiden en pakken dan het Kielerkanaal;
- Pakken we het Lymfjord? Dit is een waterverbinding dwars door Jutland heen naar de Noordzee. Dan zitten we 3-5 dagen later in Thyberon, ook de Noordzeekust.
Tja, vertrekken naar NL vanuit Cuxhaven of vanuit Thyberon? Voor beiden geldt nog net een stukje Noordzee. Vanuit Cuxhaven is het nog 150 mijl naar Vlie en vanuit Thyberon nog 233 mijl. Vanuit Cux moet je geen wind uit het westen hebben en vanuit Thyberon is dat minder een probleem.
En voor beide uitvalshavens geldt: we hebben geen haast, dus we wachten always op dat beroemde ‘gaatje’ in het weer….
Dat zijn de keuzes, die je als zeilers moet maken. En door het Lymfjord hebben we nog nooit gevaren, dus dat doen we! Maar morgen eerst nog ff naar het Deens eiland Laeso.
Woensdag 1 augustus 2018 ; Kungshamn – ZW van Skaboholmen
We merkten al goed, dat de Zweedse zomervakantie zijn einde begon te naderen. Wat een verschil met Noorwegen. In Noorwegen lagen we eigenlijk altijd in een dorpje direct aan de steiger, maar hier is het regelmatig file-varen en in een haven ‘stapelen’….
We konden na 1 rustdag in Kungshamn al merken, dat de vakantiedrukte afnam. De scholen beginnen na het komende weekend weer. Neen, in juli moet je eigenlijk niet aan de W-kust van Zweden willen zijn, of het moet je hobby zijn, om met 4 boten naast elkaar aan een rotspuntje te liggen…..
Vertrek om 10:00 uur uit een half lege/volle haven van Kungshamn. Even kijken aan de overkant. Daar ligt het toeristische Smögen. Bij de ingang van de haven lagen al 4 jachten naast elkaar. Zoals watersporters dan zeggen: “Met z’n 4’n gestapeld, waaronder twee Nederlanders”. We voeren heel rustig op de motor langs dit Zweedse ‘Volendam in de bouwvak’. Best gezellig hoor, maar ons iets te druk……
De zee op. Is daar meer wind? Zes knopen bakstag voorspeld, niet veel. De gennaker geprobeerd. De poging was goed, maar er was gewoon te weinig wind…. Jammer Rob, want varen met de gennaker is wél Rob zijn hobby…..
Onze volgende ‘stop’ hebber we gepland in Marstrand. Dat is het Zweedse zeil-mekka, maar hoe druk is het daar? We vrezen….. Oké, vast minder druk dan de weken ervoor, maar willen we dit? Na rijp beraad: “Neen!”.
We zagen achter een paar eilandjes twee jachten liggen. Zullen wij dat ook maar eens proberen? Heel voorzichtig manoeuvreren tussen de rotsen door. We kwamen langs de twee jachten, die daar al lagen met hun hekanker (anker uitgegooid aan de achterzijde van een schip). Een vriendelijke Zweed riep al, dat hij onze voorlijn wel wilde aanpakken. We gebruikten ons aluminium ‘Fortress’ reserveanker uit de bakskist. De lange lijn van ‘Martine-van-der-Veen’ eraan en de op de motor naar de rotsen toe varen. De Zweed ving ons prima op. Gelukkig waren er voldoende ogen in de rotsen ‘geschroefd’. Met twee voorlijnen lagen we perfect! We vragen ons wel af, wie boort die gaten in een rots en ramt daar vervolgens een rond stuk staal in met een oog? Wie regelt dat? Geen idee, maar dat scheelt wel! Anders moet je dat zelf doen.
En daar lagen we. Met achter ons schip een anker en de voorpunt aan een rots geknoopt. Alles moet je één keer, als eerste keer in je leven gedaan hebben! Dus we waren apen-trots op onszelf!
Op zo’n 50m afstand lagen de twee andere Zweedse schepen. We konden onze foto’s zodanig nemen, dat ze net buiten ons beeld vielen..…..
Leuk. Maar “na Oslo de 2e stad…” moet toch echt na Stockholm zijn.
Dag Bart,
Je hebt helemaal gelijk, wordt direct gecorrigeerd
Groet,
Rob en Joke