Via Friesland naar Lauwersoog en de zee op

Woensdag 1 juni ’22 Norderney- Cuxhaven

Om 05:05 uur gooien we de trossen los. Paul en Nanda nog even druk hun hond uit te laten. Om 6:15 uur een dikke bui. “Joke, zal ik binnen even koffie zetten en jij blijft dan buiten opletten?”

Tot de ‘Jade’ hebben we 1 knoop stroom tegen, maar om 09.00 uur de kentering. Nu steeds meer de stroom mee. Jade is het grote scheepskruispunt waar de Weser de Noordzee in komt. Veel schepen van en naar Bremen. Plus een groot wachtgebied voor zeeschepen. Vorig jaar wisten we nog niet of we door zo’n wachtgebied doorheen mogen varen. Ja dus. Zoals Paul het uitdrukte: ideaal al die stilliggende schepen. Kun je vlak langs varen. Maken geen onverwachte bewegingen.

Daarna de Elbe op. We hebben intussen 3 knopen stroom mee. Dat schiet op. Cuxhaven in zicht, met daarboven een mega donkere lucht met gerommel. En ik heb net mijn korte broek met T-shirt aangetrokken. Gelukkig krijgen we daar niets van mee.

De haven van Cux kennen we al. De haven waar vele Nederlanders op de terugweg naar NL hun nagels stuk bijten en gestresst rondlopen. Ik moet maandag weer aan het werk en de kids naar school en de wind blijft maar NW…….. Nu heenweg en als pensionado’s …. nergens last van. Morgen weer een dag.

Ook deze haven voor 90% vol. Dus nu nog plaats genoeg. We liggen gezellig naast het NL jacht de ‘Welvaeren’ uit Enkhuizen. Wij liggen altijd naast gezellige buren…..

Ons oorspronkelijke plan was om via Helgoland naar de westkust van Denemarken te varen. Toch maar door het Kielerkanaal. De westkust van Denemarken was de afgelopen weken vol op lagerwal, vanwege de overheersende westelijke winden en dat is niet echt lekker.

Heerlijk eten in het restaurant van de jachthaven. Alleen die Duitse porties zijn mega. Samen al een voorgerecht gedeeld. Dat was eigenlijk al een hoofdgerecht!

Dinsdag 31 mei ’22 Lauwersoog – Norderney

Paul en Nanda zijn ervaren zeilrotten en voor ons is de aanloop naar Norderney de eerste keer. Dus we maken gaarne gebruik van hun uitgebreide ervaring. Norderney loop je binnen via de Schluchter of via Dovetief. Wij alle kaarten, tabellen en websites erbij. Voordeel Schluchter is minder mijlen, maar bij storm risico op grote brekers of een hoge deining. Via de Schluchter is het zo’n 4 mijl korter dan door het Dovetief. Zeilers proberen altijd de kortste weg, zodat ze sneller in de haven zijn en aan hun gewenste ankerbiertje te kunnen beginnen….

Kan makkelijk is ook de conclusie van Paul. Bij HW (om 13:00 uur) volgens QuickTide (Nautic.nl) zelfs 3,80m waterdiepte. Met onze diepgang (1,95m) is het mogelijk van 10:00 uur tot 17:00 uur deze geul te passeren.

Liefst alles met stroom mee. Lauwersoog naar buiten en dan op de Noordzee ook stroom mee.

Om 05:10 uur gooien we de trossen los en met de ‘Gannet’ naar buiten. Wind ZW, 7 knopen dus motorsailen. Maar op zee krimpt de wind naar het OZO en wakkert aan tot 11 knopen. Golven bijna niet. Dat is ouderwets zeilen. Half bewolkt, dus genieten.

Door de Schluchter. Voor de zekerheid op de motor en zeilen naar beneden. De 1ste boei (S2) waterdiepte 6,90m; S4: 6,60m en S6: 4,60m. Dat was het……

De haven in tuffen. Drijvende steigers, dus prima. Ik schat 90% van de ligplaatsen bezet. Maar hoe gaat dat als de vakantie echt begint en de hele NL-noordvloot stopt even in Norderney?

Naast ons ligt een prachtig gerestaureerde Raider 35, 40 jaar oud (Frans Maas) waarvan de hele opbouw is vernieuwd. Vakwerk! Die waren in Lauwersoog een uur eerder vertrokken dan wij en komen een uur later aan. Tja via Dovetief…… Ook wij kennen de verhalen: een oudoom van mij en diens aangetrouwde zwager is – net na de oorlog – op de Schluchter ooit vastgelopen, dus beter omvaren via Dovetief…

Tochtplanning: Vandaag hadden we 55 mijl. Morgen een makkie meenden wij tijdens ons ankerbiertje. Cux always aan te lopen. Dus morgen uitslapen. 8:00 Uur vertrekken?

Paul: morgen om 4:30 uur op en om 05:00 uur uitvaren, met de voor Paul bekende onderdrukte glimlach op zijn gezicht. Hallo, waarom? De Elbe op voor de wind met stroom tegen, dat wil je niet. Met windstil weer kun je daar een knoop of 5 á 6 stroom tegen hebben. Dus vóór kentering Cux moet je binnen zijn. Het is ongeveer 60 mijl, dus reken op 10 uur vaartijd, dat betekent dus rond 05.00 uur vertrekken. Tja, daarmee heeft hij wel een punt. Dan vanavond maar vroeg in onze kooi.

We hebben niets van Norderney gezien. Hier komen we nog weleens langs.

Maandag 30 mei ’22 Dokkum – Lauwersoog

Vorig jaar hadden we Dokkum al uitgebreid bekeken, dus nu verder. Bonifatius blijft daar nog wel even liggen. Het zou vandaag droog blijven, maar helaas, toch een paar buitjes.

Langs het Dokkumer Grutdjip ligt een oude vervallen steenfabriek met in het water ervoor enige ‘projecten’ zoals wij dat noemen. Dat zijn in onze ogen sterk vervallen bootjes, waar misschien ooit toch nog eens aan geklust gaat worden…….

Bij de Willem Loréssluis verlaten we de Friese Boezem. Nu alleen nog het Lauwersmeer over. De wind blijft noord, dus maar wat dieselolie verstoken. Vlak bij de V06 (nabij de spuisluizen) lopen we aan de grond. In de vaargeul, keurig tussen de rode en de groene boei. Er komt een zeilboot ons tegemoet, dus SB-wal houden. Ligt die boei verkeerd, of is het daar plotseling zo ondiep geworden? Op de waterkaart staat deze boei in 1m diep water. Op Facebook lezen we ’s avonds dat we niet de eersten zijn die daar zijn vastgelopen. Wij een beetje gas erop en weer los.

De schutsluis door en de zee op. We willen in de buitenhaven liggen. Morgenvroeg de zee op. Prachtige boxen met drijvende steigers, maar waterdiepte is nu – tussen HW en LW – 2m. Dan liggen we morgen met onze diepgang van 1,95 shocking klem in de blubber. Dat gaat hem niet worden. Joke even vragen bij de oude marineboot ‘Triton’ die gerestaureerd wordt. Gezellig praatje en oké. Dus daar langszij gaan liggen.

Zondag 29 mei ’22 Harlingen – Dokkum

Om 8:35 door de brug naar buiten naar de Tjerk Hiddessluizen, Friesland in. Dubbel rood? Draait de sluis niet? Ohhh…… alle dagen vanaf 06:00 uur, alléén op zondag pas om 09:00 uur. Oké, halfuurtje wachten. Verder vlot door deze sluis.

Het is vandaag droog, maar koud en veel wind. 11 Graden is niet echt lekker.

Tot Leeuwarden komen er nog 7 beweegbare bruggen. De meesten op afstand bediend. Het zijn er veel, maar veel wachten is er niet bij. De meeste bruggen springen al op rood-groen als je komt aanvaren. Betekent: ik ga draaien voor u.

De prachtige Slauerhoffbrug is van de gemeente Leeuwarden, dus de brugwachters daar gaan tussen de middag lunchen. Daarna rustig aan door de Hermesbrug, Verlaatsbrug, Vrouwenpoortsbrug, Noorderbrug en de Eebrug. Weer zes bruggen! De brugwachter zie je soms van de ene naar de volgende brug rijden. Vooral ’s winters moet één brugwachter alle bruggen bedienen.

Het tuffen door de stadsgracht van Leeuwarden is prachtig. In het hoogseizoen ligt de Prinsenhof vol met plezierboten.

De Dokkumer Ee slingert zich prachtig door het Fries landschap. Bartlehiem met 70 inwoners is tijdens de 11-stedentocht wereldberoemd. De schaatsers gaan daar 2x onder het houten bruggetje door.

Daarna de ‘slotgracht’ van Dokkum met 2 prachtige korenmolens. Staan beiden op de vestingwal van dit stadje.

Vandaag is Dokkum onze overnachtingsplaats. En daar ligt ook zeiljacht ‘Gannet’ met de prachtige Jan-van-Gent op de boeg geschilderd. Paul en Nanda. Ook op weg naar de Oostzee. Gezellig!

De havenmeester (v) komt het liggeld innen. € 11,00 voor één nachtje, inclusief stroom. Dat is pas een keurige prijs…….

We tellen vandaag van Harlingen tot Dokkum 16 bruggen, die allemaal voor ons open gaan. En de kosten van al die brugwachters (m/v), In Burdaard €3,50 en in Dokkum €5,00

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.