Donderdag 2 juli Den Oever – Lelystad
Vanavond weer thuis. Dus ’s morgens nog maar even uitslapen. Om 10:00 uur door de Stevinsluizen en weer het IJsselmeer op. We begonnen met west, 13 knopen, dus vol zeil. Halverwege trok de wind aan tot windkracht 6 met een uitschieter tot 30 knopen. Dit zagen we aankomen, dus we hadden het grootzeil al 2x gereefd en de genua tot half ingerold. En dan toch nog 7 knopen door het water.
Zelfs het laatste stukje van de Oostkardinaal van het Enkhuizerzand naar het Commissarislicht is pal zuid, maar met westen wind ging dat prima. In de luwte van Parkhaven, voor ons huis, streken we de zeilen en op de motor de haven in. Einde vakantie!
Op één dag na, 5 weken op vakantie geweest. Wij vonden dat we prachtig weer hebben gehad. Oké, regen in Brouwershaven en een donderbui in het kanaal door Z-Beverland. En vast ’s nachts nog wel wat buien, maar ideaal om dan wat zoet water over het dek te krijgen.
Heel veel hoogtepunten. En ons doel was om de Elfstedentocht vol te maken en dat is gelukt! Veel voor ons onbekende steden bezocht. Antwerpen in jachthaven ‘Linkeroever’ vonden wij een ontdekking, evenlas jachthaven Willemsoord in Den Helder.
In totaal 480 mijl gevaren. In 5 weken geeft dat wel aan dat het een rustige vakantie was.
Woensdag 1 juli Den Helder – Den Oever
Om 13:00 uur draait de sluis weer en naar Den Oever is maar een klein stukje. Vlot door de keersluis/schutsluis met een ander jachtje. De wind: WZW 23 knopen. Droog en met alleen op de genua en stroom mee gingen we toch nog 9 knopen. De Waddenzee blijft een mooi stuk vaarwater.
Om 14:50 uur lagen we al in een box in de Waddenhaven van Den Oever. We hebben altijd maar één probleem met Den Oever; we kunnen daar moeilijk voorbij varen, zonder restaurant Basalt aan te doen. Dus nu ook niet. Daar ’s avonds heerlijk en gezellig gegeten.
Zondag-dinsdag 28-30 juni Den Helder
Den Helder. Welk beeld hebben we daarbij? Ach, niet zo positief. Rond de laatste eeuwwisseling ellende met allochtone jongeren. Drugs, berovingen, ellende. Vervallen marinewerf.
Maar de eerste dag zagen we alleen jachthaven Willemsoord. Dat is de oude marinewerf van de Marine. Zelfs Napoleon was onder de indruk van Den Helder en wilde dit ombouwen tot de grootste marinebasis. Hij begon hier voortvarend aan, maar koning Willem I ronde dit project af.
En nu is de oude marinewerf omgetoverd tot een prachtig stuk cultureel erfgoed. Nu is het Marinemuseum er gevestigd en ligt de onderzeeboot Tonijn daar op het droge. Reddingsmuseum, een bioscoop, theater de Kampanje, een verzameling gerestaureerde schepen en heel veel horecaondernemingen. En Den Helder zelf uiteraard en Fort Kijkduin. We hebben 3 dagen om dit alles te bekijken.
Kaartjes voor alle musea moet je vooraf digitaal kopen. We begonnen met het Marinemuseum. Die jongens van de marine bewaren echt alles. Daardoor een prachtige collectie. De onderzeeboot Tonijn is een onderdeel van het museum en te bezoeken. Gebouwd in 1966 bij Wilton-Fijenoord in Schiedam. Heel bijzonder zoals mannen en vrouwen in zo’n kleine ruimte 5 á 6 weken onderwater blijven.
Dag 2 stond een lange wandeling (5,5 km) op ons programma. Van Willemsoord naar Fort Kijkduin, nabij het dorpje Huisduinen. Daar knokten in 1673 Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp tegen een overmacht van Franse en Engelse oorlogsschepen. Dus niet voor de kust van Z-Holland, maar bij Den Helder! De Ruyter met 75 schepen en de tegenstanders met 92 schepen. En beiden met 30 ‘branders’. Ff opgezocht: sloepen vol met brandbare zooi en buskruit, die onder zeil naar de tegenstander werd gestuurd. De Hollanders wonnen.
Het fort is ooit gebouwd in opdracht van Napoleon in 1811. Het moest het Gibraltar van het noorden worden. Met een slotgracht (droog) er omheen. Prachtig gerestaureerd en nu volledig te bezichtigen. Zeker de moeite waard!
Met de wind in de rug over de zeedijk naar ‘Lands End’. Op het puntje van de veerhaven naar Texel.
Intussen werd het ons duidelijk, dat Den Helder het in de 2de Wereldoorlog zwaar te voorduren heeft gehad. In mei 1940 bombardeerden de Duitsers de Nederlandse vlootbasis en 7 weken later bombardeerden de eerste Engelse bommenwerpers de Duitse vloot in Den Helder. In 1944 werd de stad nog verder gesloopt in opdracht van de Duitsers om het schootsveld te verbeteren. Dat er nu nog heel veel oude panden staan verbaasde ons. Gerestaureerd?
Dag 3 naar het reddingsmuseum. Ook dit in het Willemsoord in één van de prachtige oude werkplaatsen van de oude marinewerf. Prachtig, zoals hier met het culturele erfgoed wordt omgegaan en weer een nieuwe bestemming gegeven wordt.
In één van de dokken lag de ‘Stad Amsterdam’. Een zeilende driemaster klipper uit 2000. Bij de Sail Amsterdam 1995 waren dhr Goldsmeding (eigenaar Randstad) en een paar wethouders op een sloep aanwezig en zeiden tegen elkaar: Nederland moet eigenlijk ook een zeilende 3 master hebben en ’s avonds was het financiële plaatje rond! Na 20 jaar kreeg dit schip een refit in Den Helder.
Den Helder. Met enige vooroordelen voeren we daar naar binnen, maar na 3 dagen: Respect, zoals het historische deel van de oude marinewerf een nieuwe bestemming gekregen heeft. Watersporters: verwaaid liggen in Den Helder is geen straf als je even doorvaart naar jachthaven Willemsoord. Ook daar een mooie camperterrein.
Nog een laatste tip: restaurant ‘Stoom’ in het Willemsoord.